Dag 2: woensdag 3 augustus (2)

Bekijk South Africa 2016 op uhambo's reiskaart.

MTN nummer regelen, Kirstenbosch en het Rugby museum.

Nadat we heerlijk uitgeslapen hadden zaten we rond 9:30 aan het ontbijt.
Prima keuze in cereals, fruit, brood, kaas en vleeswaren en dan nog de mogelijkheid van een warm ontbijt: bacon & eggs enzo.

Na het ontbijt liepen we naar de auto verhuur op Strand Street, een mooi loopje van een minuut of 20.
Nadat Madeleine de zogenaamde 'boosterseat' de stoelverhoger getest had deze teruggebracht, veel te smal, daar zat ze niet lekker op. Ze is langer dan 135cm dus zonder mag, dan doen we dat ook maar.

Met de auto toen naar de V&A Waterfront gereden om bij de MTN winkel een zogenaamde 'Pay as you Go' simkaart te kopen. Nu zijn we bereikbaar op een lokaal nummer en zijn belletjes en sms'jes naar lokale vrienden en kennissen tenminste betaalbaar. Tevens bevat de bundel data en voor het uploaden, lees mailen van een e-mail met foto's naar het blog, is dat wel fijn. Tuurlijk op veel plekken is gratis wifi maar snel is het soms allerminst!

Na het aanschaffen van de sim en een kort rondje door de V&A Waterfront, waarbij we de eerste Zuid-Afrikaanse H&M winkel zagen en constateerden dat er in de vier jaar dat we niet in Kaapstad zijn geweest best het eea is veranderd hier gingen we weer naar de auto.

Kirstenbosch was onze missie! Dus hup erheen. Na een kort ritje aangekomen bij de botanische tuin. De zon scheen nog steeds volop en de bergen die de achtergrond van de tuin vormen staken machtig omhoog. Na een lunch bij Moyo, het restaurant wat daar zit, eens rond gaan wandelen. Prachtige strelitzia's gezien en veel mooie andere planten!
En dan te bedenken dat het hier winter is dus er bloeit minder als in bijvoorbeeld de lente of zomer. Maar nog steeds heel veel moois!

Onze wandeling voerde ons toen naar de Tree Canopy Walkway. Een hangbrug tussen boomtoppen. Nou ja tussen een deel van de boomtoppen dan want een deel is natuurlijk hoger, deze was erg mooi, met een mooi uitzicht op een deel van Kaapstad. Na nog een leuke wandeling door een stuk vam de tuin, het 'enchanted forest', waar enkel mooie bomen waren en geen elfjes, begon het ineens keihard te gieten. De berg die net nog zo mooi als achtergrond zichtbaar was, was ineens in wolken gehuld. Snel renden we naar een soort tunnel van bomen en vandaar gingen we snel naar de kas. Deze hadden we snel bekeken, inclusief de gekke Japanners met hun selfie-sticks!

Omdat de lucht er erg grijs bleef uitzien besloten we terug naar de Waterfront te rijden en naar het Springbok Rugby museum te gaan, een wens van Madeleine.
Toen we de heuvels uit waren en alweer vlakbij de stad zaten werden we getrakteerd op een stralend blauwe lucht en volop zon!

Het Springbok Rugby museum was erg leuk! En is voor rugby fans zeer de moeite waard! Na het aanschaffen van een Springbok shirt en pet, een belofte die Hildo Madeleine gedaan had, zijn we het V&A Waterfront gaan herontdekken.
Ik wist al wel dat er het eea veranderd was en was daar erg benieuwd naar.

Op de plek waar vroeger een craftmarkt zat is nu een permanente indoor food markt, een soort van Pure Markt maar dan binnen. Trek hadden we niet dus iets gegeten hebben we niet, maar het was er erg leuk.

De volgende ontdekking was dat in de volgende hal nu een mega-grote craft markt zat. Hier hebben we dus even rond gekeken. Omdat de jongedame klaagde over moeie benen zijn we terug richting de auto gaan lopen en zijn we enkel nog even de PicknPay (de AH van ZA) ingegaan om oa wat flessen water te kopen.

Hier blijkt men ook aan dierenplaatjes te doen! Madeleine had mazzel dat we over de ZAR 150 kwijt waren en kreeg derhalve een pakje met 4 dierenplaatjes!

Terug in ons hotel nog even van de zon genoten op ons balkon, want ja die gaat hier vroeg onder: vanaf 18:15 zakt de zon vlotjes de zee in en tegen 18:45 is het dan ook donker.

Na een prima maaltijd in het restaurant van ons hotel liggen de Krooken te slapen en tik ik nog even dit blogje.

Geplaatst door uhambo 5:55 Reacties (1)

Dag 3: donderdag 4 augustus

Robben Island

Na weer een prima ontbijt zijn we naar de V&A Waterfront gereden en hebben de auto in een van de vele parkeergarages geparkeerd. Op ons gemakje richting de Clocktower gewandeld. We kwamen langs een tweetal grote winkels met Afrikaanse crafts, Madeleine zag een trommel, zo'n echte drum die je tussen je knieën neemt of op de grond zet, dit had ze van te voren al bedacht en gisteren had ze in de Watershed craft markt al eea gezien, alleen de prijs vond ze daar wel erg hoog.

Aangezien we nog ruim de tijd hadden wipten we even naar binnen, er stonden er een aantal en eentje trok meteen haar aandacht, die moest en zou het worden! Wat was de prijs was nu de vraag, want in deze winkel, in tegenstelling tot de stalletjes in de Watershed, kan je niet afdingen! De prijs bleek R 395, omgerekend is dit ongeveer 25 euro. Deze prijs was lager dan in de Watershed en deze moest het worden! Aangezien we met de boot naar Robben Island zouden gaan en dit dus overbodige ballast zou zijn vroegen we de dames deze apart te houden en zeiden we dat we als we terug waren 'm zouden komen ophalen en betalen, dit was akkoord.

Toen werd het langzaam tijd om naar de Nelson Mandela Gateway te gaan, nadat de kaartjes, die ik al online in Nederland had gekocht gescand waren en ook onze tassen door de scan waren geweest konden we richting de boot.
Daar bleken kinderen onder de 12 jaar een zwemvest te moeten dragen, dit zinde de jongedame abslouut niet; maar toen we hoorden dat kinderen onder de 16 niet op het bovendek mochten baalden wij ook. Gelukkig was er een plekje op de voorste rij bij een open deur, want een boottochtje van zo'n 35 minuten in een afgesloten ruimte trok mij niet echt aan.

Na aankomst op Robben Island is het een kwestie van naar een gereedstaande bus lopen en als deze vol is gaat deze rijden. De toerguide van onze bus was een man die al 19 dit werk deed en het met duidelijk veel overgave deed! Zijn verhaal was doorregen met persoonlijke ervaringen en ontmoetingen op Robben Island en zijn respect voor de mensen die hij door zijn werk had ontmoet was groot. Hij was oa in de gelukkige omstandigheid geweest om Nelson Mandela te ontmoeten. Zijn Engels was erg duidelijk en goed te verstaan, erg prettig want Madeleine begreep ook veel van zijn verhaal. Na een rit van zo'n uur, met een korte stop onderweg, was deze tour ten einde.

We werden afgezet bij de gevangenis waar een oud-gevangene de rondleiding zou overnemen. Een wat oudere man die zeer slecht verstaanbaar Engels sprak en waarbij ik na twee zinnen al afdwaalde en echt niet meer verstond en begreep waar het over ging. Doordat dit mijn 3e bezoek was kon ik door de vorige ervaringen Madeleine dingen vertellen. De groep bestond uit veel Indiase en Franse mensen en ook een flinke pluk Nederlanders, waaronder ook een flink aantal kinderen. De Indiase en Franse mensen hadden kennelijk minder moeite het Engels te volgen, maar ja nu ben ik over het algemeen niet zo onder de indruk van hun Engels dus wellicht dat ze de gids daarom begrepen? Op de terugweg op de boot vingen we een gesprek op van een Nederlands stel die ook bij de rondleiding waren die de gids juist super hadden gevonden, zij hadden vijf jaar geleden een gids gehad die amper wat had gezegd. Wij hadden juist een andere ervaring, wij vonden deze gids drie keer niets en juist de gids die wij jaren geleden hadden gehad geweldig! Die man had toen de hele groep doodstil weten te krijgen met zijn verhaal op de binnenplaats, je had er toen een speld kunnen horen vallen. Zo zie je maar dit soort ervaringen zijn erg persoonlijk en relatief.

In elk geval vond Madeleine het erg indrukwekkend. Al had zij graag maar een bepaald punt willen lopen wat ze tijdens het programma van 'Jan versus Geraldine in Zuid-Afrika' had gezien. Een kruispunt waar diverse gangen op uitkwamen, helaas daar kamen we niet en omdat je in de gevangenis niet zelf mag rondlopen, op het eiland mag je in principe op de paden wel zelf zondlopen, viel haar dit een klein beetje tegen.

Nadat de tour van de gevangene voorbij was zijn wij op een drafje naar de haven gelopen, we wisten dat er om 14uur een boot terug zou gaan en die wilden we graag halen. Inmiddels hadden we wel trek gekregen, de droge crackertjes die ik had meegenomen waren inmiddels ook op.
Bij aankomst werden we naar een grote al klaarstaande boot geleid, een boot die duidelijk langzamer zou varen als de boot van de heenweg, maar boven een groot, deels open, dek had waarop wij al een aantal kinderen, zonder zwemvest, zagen! Wij gingen dus dus snel aan boord.

Even later vertrokken we, deze boot was heerlijk, boven konden we zitten maar ook voorop het dek staan, dat laatste hebben we het grootste deel van de tocht gedaan. Toen we bij de zogenaamde inner harbour kwamen zei de kapitein dat er een walvis in de baai aanwezig was, we konden idd aan het water zien waar hij moest zijn, maar naar boven komen voor ons dat deed hij niet!

Iets over 15uur waren we weer op de kant, toen moesten we natuurlijk eerst de trommel ophalen, die de dames inmiddels keurig hadden ingepakt in bubbeltjes-plastic, keurig hoor!

Bij een super leuk tentje neergestreken, Vovo Telo, een bakkerij met meer dan alleen broodjes. Een pizza voor Madeleine, kippenlevertjes voor Hildo en voor mij een salade met heerlijke stukken kip en oa sinaasappel.
Nadat we nog even het Victoria Wharf in waren gelopen oa voor een pitstop en om te kijken wat er achter de H&M zat, voorheen zat daar een craftmarkt, maar dat die dus weg was wist ik al, maar wat er nu zat wilde ik ook graag weten. Een filiaal van Hamley's, een grote Engelse speelgoedwinkel, met meer personeel dan klanten.

Terug liepen we via de V&A Foodmarket waar we nog heerlijke Fudge hebben gescoord naar de Watershed waar we nog even snuffelden bij de diverse craftstalletjes. Onze auto stond in de garage naast de Watershed en na een kort ritje waren we tegen half zes weer terug in ons fijne appartement.

Na een redelijk laat en, voor mij, licht diner is het bijna tijd om te gaan slapen.
Morgen een lange rit (ruim 5 uur) voor de boeg, zulke lange ritten doen we normaal niet, maar omdat we deze weg al zo vaak gereden hebben en omdat we graag op vrijdag willen aankomen in Sedgefield doen we het nu toch.

Geplaatst door uhambo 13:45 Reacties (0)

Dag 2: woensdag 3 augustus (1)

Wat kiekjes van ons super appartement!

Geplaatst door uhambo 13:55 Reacties (1)

Dag 1: dinsdag 2 augustus

Vliegen van Amsterdam Schiphol naar Kaapstad

In verband met de extra controles van de marechaussee wilde ik toch echt wel drie uur van te voren op Schiphol zijn.
Maandagavond belde Schiphol TravelTaxi en zeiden ze dat ze rond 6:20 voor onze deur zouden staan. Dit kan dan van een kwartier eerder tot een kwartier later zijn.
Oftewel vanaf 6:05 zouden wij klaar moeten staan.
De wekker ging dus om 5:00 uur, dat was vroeg. En dat merk je dan 's avonds goed!

Maar goed na het doen van diverse dingen: vaatwasser uitruimen, een snel ontbijt, douchen, aankleden, laatste check handbagage en de koffers en de rest vast in de gang zetten was het dan 6:10. Wachten dus.... Om 6:20 belde de taxi dat hij er met een minuut of 7 zou zijn.

De rit naar Schiphol ging prima, veel marechaussee gezien maar geen extra controle's gehad en dus op tijd op Schiphol. Na het inleveren van de koffers, resp. 22,5kg, 21,4kg en 16,1kg togen wij na de douane checks naar de Aspire lounge alwaar je als ABN-AMRO preferred banking klant heen kan. Mooie lounge waar we nog een klein ontbijtje hebben genuttigd, er lagen namelijk heerlijke warme mini-broodjes.

Nadat we om de beurt nog even een aankoop hadden gedaan in de shops, een fles jenever en dropjes, beide om cadeau te geven en nog een kop thee en koffie hadden gedronken liep het tegen 9uur. Omdat het vanaf de lounge nog een stukje lopen is gingen we even later op weg naar gate F7.

Het boarden begon even later en na het nodige chaotische gedoe, net of het de eerste werkdag was van het grondpersoneel, konden we dan aan boord.

Op het moment dat ik onze tickets boekte was er enkel nog een rijtje van 3 beschikbaar in het deel waar je € 30,- voor je stoel moet bijbetalen. We waren dus snel geïnstalleerd op onze plek, want we zaten behoorlijk vooraan op rij 16.

De vlucht vertrok op tijd, bij vertrek wist de gezagvoerder ons al te vertellen dat we voor de geplande schematijd zouden landen!

Het toestel was een nieuw vliegtuig, met mooie grote touchscreens in de rugleuningen. Na het nuttigen van de lunch heb ik de romantische komedie Rokjesdag zitten kijken. Tussendoor nog heerlijk zitten luisteren naar muziek op de iPod en na nog een film gekeken te hebben, Familie Weekend, liep het al tegen 20uur en begon het gelukkig op te schieten.

Na een super vlotte douane passage, inclusief het tonen van het tegenwoordig verplichte geboortecertificaat voor kinderen, hoefden we maar heel even te wachten op onze bagage.

Bij de groene uitgang werden we staande gehouden, dat we food bij ons zouden hebben, de aan boord gekochte stroopwafels zijn toegestaan, dus uh nou nee. 'Wellicht cheese' nou nee dat zeker niet. Wijzend op mijn handtas viel bij mij het kwartje, die appel die ik thuis nog snel in m'n tas had gedaan en vergeten was te eten aan boord..
Na het afgeven van mijn lekkere jazz appel mochten we gaan.

Onze chauffeur voor de transfer naar het hotel stond al op ons te wachten en zijn auto stond vlakbij. Na een vlotte rit van de luchthaven naar de stad waren we rond 22:15 bij ons hotel. Het regende onderweg pijpenstelen en bij aankomst bij het hotel was het even snel naar binnen door de achterdeur ivm de regen.

De suite die we hebben is van het grootste type, ik had een zogenaamde 'senator suite' gereserveerd, die hebben we hier al vaker gehad, blijken we de mega grote 'ambassador suite' te hebben...luxe!

Geplaatst door uhambo 12:35 Reacties (0)

Bekijk South Africa 2016 op uhambo's reiskaart.

Aangezien ik recent een Facebook pagina heb aangemaakt ten behoeve van onze reizen, hierbij die url: www.facebook.com/uhamboZA

Mocht je dus op Facebook zitten like deze pagina zodat je ook de kleine updates tussen de blogs door krijgt, die ene leuke foto die niet kan wachten op het blog zeg maar :-)

En wil je reageren op het blog, leuk! De eerste keer moet ik je e-mail adres goedkeuren (dit is om spam tegen te gaan) en daarna kan je reageren zoveel als je wil!

Je kan je ook abonneren voor updates van de blog, wist je dat al? Klik op de link Abonneer je en vul eenmalig je naam en e-mail in!

Geplaatst door uhambo 8:43 Gearchiveerd in Nederland Tagged preparation Reacties (0)

Route-kaartjes vakantie 2016

De 2 routes die we gaan rijden tijdens de vakantie.

Bekijk South Africa 2016 op uhambo's reiskaart.

Eigenlijk zijn het twee vakanties in een vakantie, dit omdat we aan de kaap het einde van de winter mee maken en als we naar het noorden gaan gaan we naar Phalaborwa 'the city of two summers'.

Route een begint in Kaapstad waar we onder andere Robben Island zullen bezoeken. Madeleine is, vinden wij, inmiddels oud genoeg om dit te begrijpen en te ervaren. Dan willen we graag naar de houten loopbrug in de Kirstenbosch tuinen en natuurlijk wil ik ook even slenteren op de V&A Waterfront.

Daarna vertrekken we voor 4 nachten naar Sedgefield en logeren we in een appartement op Cola Beach met uitzicht, vanuit slechts een raam/balkon meen ik, op de Indische Oceaan. In elk geval gaan we op zaterdagmorgen naar de Wild Oats Farmers Market, waar de locals ontbijten en hun inkopen doen, wij voelen ons dan ook locals als we in Sedgefield zijn. Afhankelijk van het weer zien we wel wat we ondernemen als we in Sedefield zijn.
Na Sedgefield rijden we de Kleine Karoo in en gaan we twee avonden genieten van het heerlijke eten van Bernard Hess in de Mimosa Lodge in Montagu.
Vanaf Montagu rijden we voor een nachtje nog even terug naar Kaapstad zodat we de volgende dag, vrijdag de 12e, onze vroege vlucht naar Johannesburg kunnen halen.

Route twee voert ons dan als eerste naar Black Leopard Camp waar we het weekend zullen verblijven. Hierna rijden we naar het noorden, naar Phalaborwa, alwaar we in de Sefapane Lodge in het mooie huis Lala Palm een zestal nachten zullen blijven. Vanuit ons fijne huis kunnen we alle kanten op: het Kruger Park ligt op een minuut rijden van de Lodge en het huis zelf heeft een heerlijke veranda waar het ook zalig toeven is, we zullen ons hier vast niet vervelen!

Na Phalaborwa zakken we weer naar het zuiden en verblijven we de laatste twee nachten van de vakantie in Graskop vanwaar we graag de Panorama Route willen rijden. Twee eerdere keren, in 1999 en 2013, hadden we pech. In februari '99 hadden we regen en zagen we echt niets en in 2013 kwam bij God's Window de mist opzetten en had het niet veel nut om door te rijden. Dat was wel de vakantie dat we het leuke dorpje Graskop ontdekten en het leuke Graskop Hotel waar we nu zullen verblijven. We gaan ervanuit dat drie maal scheepsrecht is en dat we dit keer de Panorama Route kunnen rijden en kunnen genieten van de mooie uitzichten bij God's Window, de Blyde River Canyon en de Drie Rondavels.

Geplaatst door uhambo 14:28 Gearchiveerd in Nederland Tagged preparation Reacties (0)

Route 2016

De route voor 2016 lag al vast, de route die ik voor 2015 bedacht had maar die niet doorging.
De enige kleine wijziging is dat we nu wel een rechtstreekse vlucht naar Kaapstad hebben en voor de accommodatie in Sedgefield heb ik iets veel leukers gevonden dan ik vorig jaar had.
Nu hebben we een mooi appartement in ons favoriete gebied Cola Beach in Sedgefield. Met vanuit de slaapkamer en het balkon een blik op zee.
Verder gaan we voor ons allemaal bekende plekjes, de enige plek waar we nog niet geslapen hebben is Graskop Hotel, twee jaar geleden hebben we er naar binnen gegluurd en geconstateerd dat het er erg leuk uitzag, nu gaan we er dus slapen.
Het ligt in het hart van de panorama route en met die route hebben wij tot nu toe niet zoveel geluk gehad.
Onze eerste keer in 1999 regenden we weg, in de Zuid Afrikaanse zomer in februari!
De andere keer, twee jaar geleden, kwam er ineens flinke mist en nevel opzetten zodat God's Window voor ons gesloten bleef.
Nu dus in de herkansing!

Geplaatst door uhambo 12:54 Gearchiveerd in Nederland Tagged preparation Reacties (2)

Zaterdag 16 augustus Pilanesberg Private Lodge

Bekijk South Africa 2014 op uhambo's reiskaart.

Ditmaal ging de wekker om 5:45! Verzamelen was om 6:15 en vertrek van de gamedrive was om 6:30.
Omdat de lucht bewolkt was kregen we het idee dat het lastig zou worden om dieren te zien. Die denken bij een bewolkte lucht namelijk dat het dan nog donker is. Maar ineens zagen we een troep wildebeesten! Zeer rustig stonden ze te grazen.
Verder waren we wederom bofkonten, want we zagen weer een neushoorn.
We hoorden olifanten maar zagen ze niet! Verder nog veel impala's en nig wat giraffes.

Na de gamedrive hadden we ontbijt en daarna namen we een douche en maakten de koffers af en checkten uit. Rond 11uur reden we weg, rond 14:15 waren we op de luchthaven. Daar ging alles soepel, auto ingeleverd en ingescheckt en bagage meteen laten doorchecken.

Nog wat gegeten bij Wendy's en een rondje langs de winkels gedaan.

Geplaatst door uhambo 13:21 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Vrijdag 15 augustus Pilanesberg Private Lodge (1)

Bekijk South Africa 2014 op uhambo's reiskaart.

Gisteren na het plaatsen van het blog liepen Madeleine en ik een rondje tussen de andere huisjes en ineens kwam Jacomé (de lodge manager) ons halen, er stond een neushoorn op 3 meter afstand van het hek! Hij had net een modderbad genomen, hij was half nat namelijk. Helaas had ik geen telefoon bij me voor foto's.

Omdat we nog steeds de enigste gasten zijn mochten we de gamedrive een half uurtje verschuiven. Dus 6:15 wekker en om 6:45 verzamelen en om 7:00 vertrek.

Al zeer snel zagen we een hele troep olifanten bezig met hun ontbijt. Wat een bomenslopers zijn het toch! Soms zag je ze niet maar hoorde je ze wel.
Daarna zagen we impala's, whartog en wederom olifanten, een kleine groep ditmaal.
Toen reden we naar een 'koppie' berg vanwaar we een mooi uitzicht hadden en waar bovenop de berg een anti-poaching unit zit. Nadat we koffie/thee op hadden gingen we weer rijden. Ineens zagen we een groep van 5 á 6 neushoorns in de verte, gaaf! Te ver weg voor goede foto's helaas.

Terug bij de lodge hadden we ons ontbijt daarna ging ik de buitendouche eens testen, die voldeed prima!

De rest van de uren tussen lunch en de volgende gamedrive vulden we met het re-organiseren van koffers, luieren en lezen.

Om 15:30 vertrokken we voor de volgende gamedrive, er waren inmiddels gasten aangekomen, Italianen die bar slecht Engels verstaan en spreken. Bij het verhaal van de ranger over de whartog verstaan en begrijpen ze wilddog, vragen dan ook waar is de wilddog dan nu? Terwijl het onderwerp, een grote whartog, een paar meter vanaf ons af staat..we wezen ze op de whartog maar volgens mij drong het allemaal nog niet door bij ze.

Verder zagen we nog olifanten van een afstand, veel, heel veel impala's, meer whartog, baboons, een black backed jackal, kudu en heel veel vogels.

Om ongeveer zeven uur waren we terug en even later werd het diner in de boma geserveerd.

Morgen onze laatste gamedrive, na het ontbijt douchen, omkleden en rustig naar Johannesburg afzakken. Dan vliegen we naar Kaapstad en vanaf daar hebben we de KLM nachtvlucht naar Amsterdam.

Geplaatst door uhambo 12:36 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Vrijdag 15 augustus Pilanesberg Private Lodge (2)

Bekijk South Africa 2014 op uhambo's reiskaart.

Geplaatst door uhambo 12:31 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

(Berichten 21 - 30 uit 119) « Pagina 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 .. »