Tembe

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Om 5.30 ging de wekker, de wake-up call wilden we niet afwachten, en inderdaad die kwam veel later ;-). Hildo nam een douche en wij kleden ons warm aan. Toen liepen we om 6.00 met laagjes kleding aan, t-shirt korte mouwen, shirt lange mouwen en vest, naar het restaurant waar we een licht ontbijt: cereals, fruit, wat toast en koffie/thee en een sapje konden nemen. Onderweg op het pad zagen we grote pootafdrukken en een kapot getrokken boom en een uitgerukte lamp, er was dus vannacht een olifant in het kamp geweest! De grote die wij gisteren waren tegengekomen. Ongelooflijk!

Om 6.30 vertrokken we op gamedrive. Ditmaal hadden we in het begin niet zoveel mazzel, naast de gebruikelijke nyala, impala en red en grey dykers zagen we niet zoveel. Onze ranger Carlos besloot richting het noordelijke deel van het park te rijden. Het park is 300km2 groot, alleen de onderste helft is toegangelijk voor gamedrives, het noordelijke deel is alleen toegangelijk voor researchers en beveiliging. Ineens zagen we een mannetjes leeuw die duidelijk aan het eten was, het gras is behoorlijk geel dus leeuwen zijn echt niet meteen zichtbaar! Ineens zagen we nog een tweede, die na enige aarzeling zich bij de andere voegde en samen lagen ze te eten van iets. Na hier een tijdje naar gekeken te hebben reden we verder en zagen nog wat mooie vogels, wat giraffen en de overige standaard dieren.

Tegen 10.30 waren we terug bij de lodge waar we nog een brunch geserveerd kregen. Onderweg tijdens de gamedrive hadden we ook nog een korte thee/koffie stop gemaakt overigens. De brunch was uitgebreid, tja we zouden eens honger lijden! Keuze uit bacon/eggs/worstjes enzovoort. Na de brunch snel wat kortere broeken aangetrokken want tijdens de gamedrive hadden we vanwege het vroege uur een lange broek aan maar dat was nu niet meer nodig! Ook alle laagjes shirts waren niet meer nodig, een shirt korte mouwen was meer dan genoeg. Heerlijk gerelaxed, wat gelezen en nog geprobeerd gebruik te maken van het wifi in de lobby, maar dat viel regelmatig weg en was heel traag, meer dan een statusupdate op facebook lukte niet.

Tegen lunchtijd kwamen mensen die we in de Ghost Mountain Inn hadden leren kennen aan bij de lodge. Die hadden Tembe ook op hun lijstje staan en hadden de dag ervoor de laatste vrije tent nog kunnen boeken. Wij vroegen of ze bij ons in de Jeep konden en dat was geen probleem. Na de lunch die ditmaal bestond uit een tortilla met kip en wat frietjes gingen we weer even onze vesten en camera's halen en maakten we ons klaar voor de middag gamedrive. Verder bij ons in de jeep zaten nog een hoogbejaard Frans echtpaar samen met hun behoorlijke oude zoon. Ditmaal hadden we geluk en zagen we meer dan 1 olifant, drie mannetjes alleen, maar wel bijelkaar in de buurt, waren zich een weg door de bosjes aan het banen: eten, lopen, eten, stilstaan, eten en weer verder lopen. Prachtig gezicht en gehoor!

Tegen 18.30 kwamen we ook ditmaal terug bij de Lodge en ook ditmaal was er net genoeg tijd voor Madeleine om te douchen, langebroeken aan te trekken en te gaan eten. Vor hete eten zaten we nog even met alle gasten rond het kampvuur, erg leuk.
Het stel wat we kenden kwam gezellig tijdens het eten bij ons zitten en we praten na over de mooie gamedrive. Ook ditmaal maakten we het niet te laat want ook morgen weer vroeg op! Wie zei dat het vakantie was!?

Geplaatst door uhambo 0:52 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (1)

Mkuze > Tembe

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Op ons gemak opgestaan, ontbeten en uitgecheckt. Vandaag een ritje van Mkuze naar Tembe Elephant Park, qua kilometers niet al te veel, maar soms mag je maar 60 op de doorgaande weg en soms kan je niet harder ivm overstekende koeien, geiten of mensen. Dus 100 of 80km per uur haal je hier niet.

We reden rond 9.45 weg en stopten onderweg nog even in de enige plaats van betekenis onderweg, Jozini, om nog wat beltegoed en MB's te kopen. Tegen 13.30 kwamen we bij de gate van Tembe aan, na het invullen van wat formulieren en het betalen van de toegang tot het park, R 30 per persoon en 35 voor de auto, werden we opgehaald door een jeep van Tembe Lodge. Onze auto is een 2x4 en kan dus niet van de gate naar de lodge rijden en moesten we dus op een besloten parkeerplaats iets het park in parkeren. Bij de lodge werden we met gezang opgewacht, erg leuk. Na ook hier weer het invullen van diverse formulieren werden we naar onze tent gebracht. We sliepen hier in een royale safaritent op een houten dek. Met afgesloten wc en badkamer in de tent. De tent was ruim.

We konden meteen weer terug naar het restaurant want om 14.00 werd de lunch geserveerd. Lasagne die heerlijk smaakte. Na de lunch hadden we even de tijd om terug naar de tent te gaan en vesten, camera's en verrekijkers te halen want om 15.00 zouden we vetrekken voor een gamedrive. Aangezien we hier met de lodge al midden in het park zitten hoef je niet ver te rijden. Overigens loopt er rond de tent ook al het eea aan game rond: impala, nyala, red dyker, velvet monkey's en soms een olifant!

De game drive was super, vrij snel na aanvang reden we bijna tegen de grootste olifant aan die ze hier hebben, ontzettende lange slagtanden en een megagroot dier, wat een fantastisch gezicht! Verder zagen we nog heel veel nyala, impala, whartog, monkey's, veel vogels en als klapper nog giraffen. Een paar jonkies en hun moeders. Verder nog wat buffels en een wildebeest.
Tegen het einde van de drive maakten we nog een korte stop om even wat te drinken en de zon onder te zien gaan. Als de zon ondegaat is het daarna ook vrij snel donker. Tegen 18.30 waren we terug bij de lodge en liepen we terug naar onze tent. Precies genoeg tijd voor Madeleine om te douchen en voor ons om toch maar even een lange broek aan te trekken.
Het eten werd, net zoals de lunch, buiten geserveerd. Het was prima.

Na het eten ging iedereen langzaam terug naar zijn tent, ik nam nog snel even een douche en ook wij lagen vroeg in ons bed. De volgende dag vroeg op game drive namelijk!

Geplaatst door uhambo 0:51 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Boat cruise op Lake Jozini en Scenic Drive

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Bijtijds opgestaan want om 9.30 zouden we een bootcruise doen op Lake Jozini. Lake Jozini is een redelijk groot meer, Het kan per jaar verschillen hoe groot het is, dit is afhankelijk van de hoeveelheid regen die er valt en ook de hoeveelheid water die er uit het meer gehaald wordt door het Departement van water. In elk geval was het een prachtige vaartocht, we zagen veel hippo's, krokodillen en diverse bokkensoorten. Maar het mooiste was toch wel de groep van ruim 50 olifanten die heel langzaam uit het bos kwam aansjokken en waarvan er drie uitgebreid in het water gingen spetteren. De boot lag tijdens het wachten op de olifanten op twee ankers, dit betekende dat de boot heel zachtjes bewoog en wij een prachtig gezicht hadden op de olifanten op het land, maar ook op de hippos's iets verderop in het water en de krokodillen en de rest van de dieren. De zon scheen volop dus iedereen genoot van het stil liggen. Omdat het wachten op de olifanten langer had geduurd dan verwacht waren we pas tegen 14.00 terug bij de Inn, dus tegen half drie zaten we pas aan de lunch.

Om 15.00 zouden we voor de scenic drive gaan, die was even een half uurtje verlaat omdat we het anders niet gered zouden hebben. Twee mensen die die ochtend ook op de boot hadden gezeten gingen ook mee met de scenic drive. Die was heel mooi! We reden oa door zogenaamd rural gebied. Hier zijn alleen untarred roads (onverharde wegen) en dit is waar de Zulu bevolking woont. Je vraagt je soms af waarom men nog steeds zo woont maar de Zulu's zijn nogal grond/gebied vast. Als hun familie eenmaal ergens woont dan wonen de generaties na hen ook daar op de familiegrond. De Zulu's zijn dus ook geen reizers zoals andere bevolkingsgroepen wel zijn. Sommige huizen zien er niet zo fraai uit, anderen weer wel. De kinderen die je onderweg tegenkomt zwaaien enthousiast en rennen soms een stukje met de jeep mee. Tegen het einde stopten we nog hoog op een berg en dronken we wat met een prachtig uitzicht op Lake Jozini.
Het laatste stuk van de rit was behoorlijk winderig omdat het was begonnen met waaien en de zon ging ook langzaam onder. Terug in de Inn snel een warme douche cq bad genomen en lekker gaan eten.

Lake Jozini tijdens de scenic drive

Morgen rijden we richting de grens met Mozambique, geen idee of we daar wifi oid zullen hebben, afwachten maar.

Geplaatst door uhambo 13:11 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Lake Jozini

Mooie vaartocht gehad over Lake Jozini

Geplaatst door uhambo 4:56 Reacties (0)

Umdloti > Mkuze

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Iedereen was weer redelijk vroeg wakker. De Van Rooyens zouden naar haar moeder en wilden om max. 9.30 weg, dat beviel ons wel. Wij hadden namelijk een rit van ruim 3 uur voor de boeg en zouden dan mooi tegen lunchtijd aankomen.
Net voorbij Hluhluwe nog een korte stop gemaakt bij ZamImpilo. Dat is een grote markt waar alle verkopers hun handgemaakte spullen op kraampjes neerleggen en er een naamkaartje met prijs aanhangen. Dit betekent dus dat je ongestoord kan kijken en voelen zonder dat er iemand op je lip staat om te onderhandelen over de prijs.
Tegen 13.00 bij de Ghost Mountain Inn aangekomen. Eerst lekker geluncht en eens rondgekeken en besproken welke excursie(s) we morgen zullen gaan doen.
Er is een boardwalk hier en die gaat naar een meer, daar kunnen krokodillen zijn, we hebben er overigens geen een gezien!
Madeleine en Hildo gingen nog even zwemmen, super warm was het water niet maar eenmaal door wel lekker.
Voor het eten wilde Madeleine ineens typen en ging ze de juf/secretaresse uithangen :-)
Diner was natuurlijk in het hotel en ja met een servet wat mooi opgevouwen is kan je leuke dingen doen toch ;-)!?

Geplaatst door uhambo 11:56 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Umdloti Beach, Rain Farm en veel warmte!

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Hier wordt je wakker als de zon opkomt, de meiden althans en daar sliep Madeleine :-) Dus om 6.30 kwam ze mij al vrolijk goedemorgen wensen. Op zaterdag is het hier pannenkoeken bij het ontbijt gebakken door Roelf dus iedereen genoot.

Na het ontbijt even rustig aan gedaan en daarna naar het strand gegaan. Hildo was al vooruitgegaan met de 3 meiden, Lauren en Roelf hadden een bouwvergadering op de bouwsite van hun nieuwe huis een stukje verder in de straat waar ze nu wonen. De meiden waren binnen no-time doornat dus toen Roelf zich bij ons voegde belde hij Lauren of ze niet met de zwemkleding van de meiden wilde komen en wat handdoeken. Het is hier natuurlijk winter en normaal zijn de meiden niet zulke strandgangers om deze tijd van het jaar, maar Madeleine haar enthousiasme werkte aanstekelijk. Ze hebben nog een hele tijd heerlijk in hun bikini's in het water gespeeld. Op een gegeven moment naar huis gegaan waar de meiden snel in bad gingen en we de natte kleding aan de hulp gegeven hebben om nog snel te wassen. We hadden al het eea van ons aan haar gegeven dus ze had genoeg te doen. Nou droogt het allemaal wel snel hier natuurlijk.

2012-08-25_10_05_02.jpg 2012-08-25_10_07_56.jpg
2012-08-25_11_00_04.jpg 2012-08-25_11_09_13.jpg

Na de snelle badderbeurt van de meiden in de auto gesprongen en een stuk landinwaarts gereden een minuut of 20 van hun huis. Daar zit de Rain Farm, het regende er niet, in tegendeel het was er zeker een graad of 40! De meiden zagen water en wilden er meteen weer in, ach ja waarom niet. We hadden alleen geen zwemkleding mee duis gingen ze in hun onderbroekjes! Maar wat een lol hadden ze, geweldig!
Heerlijk geluncht daar en na de lunch nog even over het terrein van de Rain Farm gereden, we zagen nog wat whartogs en een kudde wildebeest en er liep een grote groep paarden los.

2012-08-25_12_35_30.jpg 557283_386..80235_n.jpg

Via een andere route naar huis gereden en nog een ijsje gegeten aan de andere kant van het dorpje Umdloti. Het dorp is eigenlijk een lange weg aan de zee met zijstraten die naar wat bovenwegen leiden die allemaal ook uitzicht op zee hebben! Prachtig allemaal.
Natuurlijk gingen de meiden ook hier weer het strand op, de temperatuur was hier geen 40 maar een graad of 32 met een briesje erbij.

284778_386..93612_n.jpg 431517_386..74268_n.jpg

Daarna de hele beachroad van Umdloti afgereden en terug naar het huis van de Van Rooyens gegaan.

Geplaatst door uhambo 11:47 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (3)

Blogjes

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Zo ik zit eens achter een echte computer...met uitzicht op de Indische Oceaan in de werk/hobby/speelkamer van de Van Rooyens in Umdloti.
Er was wat niet helemaal goed gegaan met het eerste blogje van vanmorgen, dus die heb ik aangepast. De titel was eerst Stormsriver > Durban, maar dat was eigenlijk niet goed, het moest Stormsriver > Umdloti zijn. Ook kwamen twee foto's niet tevoorschijn. Het is dus niet raar als je dat blogje niet meer kan vinden :-)
Ook de daarna geplaatste had een deel van de kop verloren, nou ja en toen ik toch bezig was heb ik de volgorde van de foto's van het blog Sedgefield > Stormsriver ook maar even goedgezet! Die dag had ik namelijk een stuk of 6 blogjes met alleen foto's geupload die ik later in mijn verhaal blogje heb gezet, dus als je die foto blogs zoekt die foto's staan in dat blogje van Sedgefield > Stormsriver.

Uploaden vanaf e-mail werkt gelukkig weer, maar echt handig werkt het toch niet omdat het me niet lukt om meerdere foto's vanaf de iPad te mailen maar alleen vanaf mijn iPhone. Geen idee wat ik over het hoofd zie maar goed.

In elk geval moet ik nu aan het schrijven voor die van vandaag!

Geplaatst door uhambo 7:46 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Umdloti @6.30 am

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

De zon komt op boven de Indische Oceaan bij Umdloti.

Geplaatst door uhambo 7:27 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Stormsriver > Umdloti

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Redelijk op tijd opgestaan, en wat was het koud! Snel onder een warme douche en een lange broek aan. De temperatuur keldert in de avonden echt flink en dus is het in de ochtend als de zon er nog niet is nog flink frisjes!
Ontbeten en rond 9.30 weggereden. Vandaag stond reizen op het programma: rijden naar Port Elizabeth, dan vliegen naar Durban en dan rijden naar Umdloti. We waren ruim op tijd op de luchthaven, bagage dus afgegeven, ingecheckt waren we al, maar in tegenstelling tot in Nederland komt er hier nog wel personeel aan te pas en ook kregen we hier na overhandiging van onze boarding pass email nog een ouderwetse 'kartonnen' boarding pass. De vlucht van PE naar Durbs is ruim een uurtje en is met een klein vliegtuigje. Hier staat Madeleine bij aankomst in Durban als eerste klaar om na het groene licht van de stewardess de trap af te gaan.

Op de luchthaven de volgende huurauto opgehaald, een Huyndai I35 ditmaal, zo zitten we allemaal lekker hoog zodat we veel kunnen zien. Het ritje naar onze vrienden in Umdloti was een minuut of 20. Na wat drinken gingen we meteen een wandeling maken en ja als je in Umdloti woont betekent dat naar het strand! Watertemperatuur is ongeveer 22 graden en de luchttemperatuur was ongeveer 28, een flink verschil met wat we tot nu toe hadden!

foto_2_JPG.jpg foto_3_JPG.jpg

De meiden waren zanderig en nat bij thuiskomst met z'n 3-en in bad en toen naar het restaurant waar we gingen eten, het ritje was kort, eigenlijk alleen omdat het donker is dat er met de auto gegaan wordt en zo zaten de meiden voor dat korte ritje van een minuut of drie. Verwachtingen voor zaterdag zijn 37 graden, we zijn benieuwd!

Geplaatst door uhambo 7:12 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (2)

Sedgefield > Stormsriver

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Panorama foto van het uitzicht vanaf het restaurant.

Vanmorgen de zon op zien komen, ditmaal was ik het die best vroeg wakker was. Maar goed het leverde mooie plaatjes op.
Na het ontbijt alle laatste spullen in de koffers en nog wat losse tassen en alles in de auto en uitgescheckt. Het is niet zo ver rijden dus niet al te veel gehaast. Rond 10 uur vetrokken en tegen 12 uur kwamen we in Stormsriver Village aan. We hadden mazzel en konden al in de kamer, snel spullen naar de kamer gebracht en onze stevige schoenen aan omdat we naar Stormsrover Mouth Tsitsikamma National Park gingen.

Bij aankomst eerst geluncht omdat als we eerst zouden gaan wandelen het wel wat laat zou worden. Na de lunch het mooie pad richting de suspension brug gevolgd. Prachtig is het daar toch. Toen we hier twee jaar geleden waren was de derde en laatste brug wegens werkzaamheden gesloten, nu was die open en konden we dus naar de wrakhoutbaai. Maar ook naar het 'uitkykpunt'. Dat zou een wandeling, lees steile klim, van omgeveer 15 minuten zijn. Madeleine en ik besloten dat te toen. Omderweg hadden we mooi uitzicht en op een gegeven momen zagen we dat we echt al hoog waren omdat de bruggen diep onder ons lagen. We waren bijna op de top, dat wisten we alleen niet op dat moment, toen Madeleine aangaf niet meer te kunnen. Het was natuurlijk alleen maar naar boven en dat was inderdaad best een hele klim. We besloten dus om te draaien, maar ja naar beneden op een steil pad vergt ook nogal wat.

Het pad naar de suspension bridges

De suspension bridges

De langste van de drie

Beneden nog even bij het grote kiezelstrand gekeken en toen het pad terug naar het restaurant en de parkeerplaats weer gevolgd. We hadden vandaag schitterend weer voor dit uitje, daar boften we echt mee.
Terug bij het hotel wilde Madeleine in het zwembad, dat was nogal koud natuurlijk dus dat was een minuut of vijf en toen was ze klaar en ging ze met de handdoeken om zich heen in de zon zitten, snel afgedroogd want ze wilde naar de speeltuin waar ze heerlijk heeft zitten spelen.

Het uitzicht tijdens onze klim naar het uitkykpunt

Het pad tijdens de klim naar het uitkykpunt

Geplaatst door uhambo 8:16 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

(Berichten 91 - 100 uit 119) « Pagina .. 5 6 7 8 9 [10] 11 12 »