september 2012

Hluhluwe > Home

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Zo net alle achterstallige blogs geupload en zometeen de koffers klaarmaken voor de reis.
We mogen hier blijven zolang als we willen dus dat is wel lekker relaxed! Wellicht voordeel van de wordpress tips ;-)
Anyway, vandaag een lange dag! Straks rijden naar Durban, om 18.40 vliegen naar Joburg, daar zijn we dan tegen 19.40. Om 23.20 gaat dan de KLM vlicht van Joburg naar Amsterdam. Doei voor nu allemaal, denk niet dat ik nog ergens gratis wifi zal tegenkomen namelijk!

Geplaatst door uhambo 1:14 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (2)

Foto's bij de blogs

Geplaatst door uhambo 1:06 Reacties (0)

Hluhluwe

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Lekker op ons gemak opgestaan en gaan ontbijten. Na het ontbijt een ritje gemaakt naar ilala weavers, daar worden hele mooie manden gemaakt, helaas zijn er veel nogal groot en zien we ons die niet meenemen. Dus wat andere kleine leuke dingetjes gekocht. Toen we in 2002 hier ook waren hebben we al eens twee leuke kleine mandjes gekocht die thuis op de vensterbank staan.

Na het drinken van koffie, thee en resp. een milkshake reden we weer terug naar de lodge waar ik als een bezetene ging tikken aan achterstallige blogs. Toen ik klaar was bleek de maandelijkse datalimiet oo de lodge opgebruikt. De eigenaar nodigde me bij hem thuis uit omdat hij daar ook draadloos wifi heeft, ik daarheen, hij wist alleen zijn passwoord niet en moest een vriend bellen die het had geinstalleerd. Onderwijl vroeg hij me honderduit over mijn blog. Ze hebben namelijk sinds een week of 2 hun website gewijzigd en hebben een website gemaakt met wordpress, hij vroeg dus of ik dat kende en dat beaamde werd het niet een uploadsessie van mijn blogs maar een vraag en antwoordsessie over wordpress. Ach prima en ik vond het helemaal leuk om hem wat wordpress advies te geven. Natuurlijk de wordpress blog van SS&C even laten zien, en toen snel nog een blogje in draft geupload naar Travellerspoint.
Toen snel terug naar ons huisje om om te kleden voor de gamedrive van 14.30. Wat was het warm! Ook de dieren vonden dat en laten zich amper zien! Ja een olifant die heerlijk op een sukkelgangetje uit het struikgewas kwam aanlopen en voor ons op de weg ging lopen. Geweldig! Verder nog heel veel neushoorns gezien, een groep buffels, nyala, veel mooie vogels. Tegen 18.45 kwamen we terug en ging ik nog even naar het huis van de eigenaar. Hij zat nog lekker te wordpressen en ik ging ipv uploaden even snel alvast inchecken voor onze vluchten van 1/9 van Durban naar Joburg. De KLM lukte nog niet.

Heerlijk gegeten en terug in het huisje na een verfrissende douche nog even lekker liggen lezen.

Geplaatst door uhambo 0:55 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (1)

Tembe > Hluhluwe

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Wederom om 5.30 op, snel aankleden en alvast de koffer reisklaar maken. Om 6.00 weer een licht ontbijt en om 6.30 weer de gamedrive. Ditmaal hadden we pech, er hing een dichte mist dus zoeken naar dieren was bijna niet te doen. Ondanks dat genoten we allemaal van de rit en af en toe wezen we elkaar 'dieren' aan die bij nadere bestudering strukjes bleken te zijn! Onze ranger besloot naar de plek te rijden waar we gisteren de leeuwen hadden gezien. Die waren er niet meer, maar uit de mist kwam ineens een kleine kudde olifanten gelopen, dit hadden we niet verwacht en was dus super!

Na een tijdje reden we verder en gingen nog even naar een zogenaamde hide, een plek in het park waar je de auto uit kunt en in een deels afgelosten huisje naar een drinkplek kan kijken. Veel dieren waren er niet maar we genoten hier van een kopje thee en koffie. Hierna trok de mist langzaam op en kregen we meer uitzicht, veel meer als het standaard werk zagen we niet maar we genoten ervan dat de mist eindelijk weg was. Bijna tegen het einde van de drive zagen we nog een kudde zebra's, super leuk dus.

Na de brunch pakten we de laatste spullen in en maakten ons klaar voor de rit naar Hluhluwe. De verwachting volgens tomtom was dat we daar rond 13.00 zouden aankomen, door de diverse drempels bij de scholen onderweg, en je dus van 80 naar 60 en dan naar 30 moet, kwamen we tegen 13.30 aan. Mooi op tijd voor de lunch van 14.00 en de aansluitende gamedrive van 14.30.
Aangezien de Hluhluwe River Lodge niet in een park of resere ligt gingen we voor de gamedrive naar Hluhluwe-iMfolozi Park, zo'n 30 minuten met de jeep rijden vanaf de lodge.
We zagen niet veel nyala of impala, maar veel neushoorns en buffels. Prachtig allemaal dus!

Om 18.00 sluit het park en wij reden een paar minuten voor zes het park uit. Een half uur alter waren we terug bij de lodge waar we genoeg tijd hadden om ons even te douchen en om te kleden. Het eten was heerlijk en na het eten zaten we nig even rond het vuur en gingen daarna terug naar ons huisje, waar Madeleine lekker ging slapen en wij nog even lagen te lezen. We konden voor morgen kiezen uit een middag of morning gamedrive, aangezien de morning game drive betekent vertrekken bij de lodge om 5.30 hebben we besloten om de middag drive te doen en uit te slapen, het is vakantie he!

Geplaatst door uhambo 0:54 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Tembe

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Om 5.30 ging de wekker, de wake-up call wilden we niet afwachten, en inderdaad die kwam veel later ;-). Hildo nam een douche en wij kleden ons warm aan. Toen liepen we om 6.00 met laagjes kleding aan, t-shirt korte mouwen, shirt lange mouwen en vest, naar het restaurant waar we een licht ontbijt: cereals, fruit, wat toast en koffie/thee en een sapje konden nemen. Onderweg op het pad zagen we grote pootafdrukken en een kapot getrokken boom en een uitgerukte lamp, er was dus vannacht een olifant in het kamp geweest! De grote die wij gisteren waren tegengekomen. Ongelooflijk!

Om 6.30 vertrokken we op gamedrive. Ditmaal hadden we in het begin niet zoveel mazzel, naast de gebruikelijke nyala, impala en red en grey dykers zagen we niet zoveel. Onze ranger Carlos besloot richting het noordelijke deel van het park te rijden. Het park is 300km2 groot, alleen de onderste helft is toegangelijk voor gamedrives, het noordelijke deel is alleen toegangelijk voor researchers en beveiliging. Ineens zagen we een mannetjes leeuw die duidelijk aan het eten was, het gras is behoorlijk geel dus leeuwen zijn echt niet meteen zichtbaar! Ineens zagen we nog een tweede, die na enige aarzeling zich bij de andere voegde en samen lagen ze te eten van iets. Na hier een tijdje naar gekeken te hebben reden we verder en zagen nog wat mooie vogels, wat giraffen en de overige standaard dieren.

Tegen 10.30 waren we terug bij de lodge waar we nog een brunch geserveerd kregen. Onderweg tijdens de gamedrive hadden we ook nog een korte thee/koffie stop gemaakt overigens. De brunch was uitgebreid, tja we zouden eens honger lijden! Keuze uit bacon/eggs/worstjes enzovoort. Na de brunch snel wat kortere broeken aangetrokken want tijdens de gamedrive hadden we vanwege het vroege uur een lange broek aan maar dat was nu niet meer nodig! Ook alle laagjes shirts waren niet meer nodig, een shirt korte mouwen was meer dan genoeg. Heerlijk gerelaxed, wat gelezen en nog geprobeerd gebruik te maken van het wifi in de lobby, maar dat viel regelmatig weg en was heel traag, meer dan een statusupdate op facebook lukte niet.

Tegen lunchtijd kwamen mensen die we in de Ghost Mountain Inn hadden leren kennen aan bij de lodge. Die hadden Tembe ook op hun lijstje staan en hadden de dag ervoor de laatste vrije tent nog kunnen boeken. Wij vroegen of ze bij ons in de Jeep konden en dat was geen probleem. Na de lunch die ditmaal bestond uit een tortilla met kip en wat frietjes gingen we weer even onze vesten en camera's halen en maakten we ons klaar voor de middag gamedrive. Verder bij ons in de jeep zaten nog een hoogbejaard Frans echtpaar samen met hun behoorlijke oude zoon. Ditmaal hadden we geluk en zagen we meer dan 1 olifant, drie mannetjes alleen, maar wel bijelkaar in de buurt, waren zich een weg door de bosjes aan het banen: eten, lopen, eten, stilstaan, eten en weer verder lopen. Prachtig gezicht en gehoor!

Tegen 18.30 kwamen we ook ditmaal terug bij de Lodge en ook ditmaal was er net genoeg tijd voor Madeleine om te douchen, langebroeken aan te trekken en te gaan eten. Vor hete eten zaten we nog even met alle gasten rond het kampvuur, erg leuk.
Het stel wat we kenden kwam gezellig tijdens het eten bij ons zitten en we praten na over de mooie gamedrive. Ook ditmaal maakten we het niet te laat want ook morgen weer vroeg op! Wie zei dat het vakantie was!?

Geplaatst door uhambo 0:52 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (1)

Mkuze > Tembe

Bekijk South Africa 2012 op uhambo's reiskaart.

Op ons gemak opgestaan, ontbeten en uitgecheckt. Vandaag een ritje van Mkuze naar Tembe Elephant Park, qua kilometers niet al te veel, maar soms mag je maar 60 op de doorgaande weg en soms kan je niet harder ivm overstekende koeien, geiten of mensen. Dus 100 of 80km per uur haal je hier niet.

We reden rond 9.45 weg en stopten onderweg nog even in de enige plaats van betekenis onderweg, Jozini, om nog wat beltegoed en MB's te kopen. Tegen 13.30 kwamen we bij de gate van Tembe aan, na het invullen van wat formulieren en het betalen van de toegang tot het park, R 30 per persoon en 35 voor de auto, werden we opgehaald door een jeep van Tembe Lodge. Onze auto is een 2x4 en kan dus niet van de gate naar de lodge rijden en moesten we dus op een besloten parkeerplaats iets het park in parkeren. Bij de lodge werden we met gezang opgewacht, erg leuk. Na ook hier weer het invullen van diverse formulieren werden we naar onze tent gebracht. We sliepen hier in een royale safaritent op een houten dek. Met afgesloten wc en badkamer in de tent. De tent was ruim.

We konden meteen weer terug naar het restaurant want om 14.00 werd de lunch geserveerd. Lasagne die heerlijk smaakte. Na de lunch hadden we even de tijd om terug naar de tent te gaan en vesten, camera's en verrekijkers te halen want om 15.00 zouden we vetrekken voor een gamedrive. Aangezien we hier met de lodge al midden in het park zitten hoef je niet ver te rijden. Overigens loopt er rond de tent ook al het eea aan game rond: impala, nyala, red dyker, velvet monkey's en soms een olifant!

De game drive was super, vrij snel na aanvang reden we bijna tegen de grootste olifant aan die ze hier hebben, ontzettende lange slagtanden en een megagroot dier, wat een fantastisch gezicht! Verder zagen we nog heel veel nyala, impala, whartog, monkey's, veel vogels en als klapper nog giraffen. Een paar jonkies en hun moeders. Verder nog wat buffels en een wildebeest.
Tegen het einde van de drive maakten we nog een korte stop om even wat te drinken en de zon onder te zien gaan. Als de zon ondegaat is het daarna ook vrij snel donker. Tegen 18.30 waren we terug bij de lodge en liepen we terug naar onze tent. Precies genoeg tijd voor Madeleine om te douchen en voor ons om toch maar even een lange broek aan te trekken.
Het eten werd, net zoals de lunch, buiten geserveerd. Het was prima.

Na het eten ging iedereen langzaam terug naar zijn tent, ik nam nog snel even een douche en ook wij lagen vroeg in ons bed. De volgende dag vroeg op game drive namelijk!

Geplaatst door uhambo 0:51 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)