Dag 1: vrijdag 3 augustus

Amsterdam > Kaapstad

Ruim voor de wekker werden we wakker, tja dan kan je maar beter opstaan ook. Als eerste ging ik de vaatwasser uitruimen en Hildo ging zich douchen.

De koffers waren ook al helemaal klaar, enkel de oplaadkabels van de telefoons moesten er nog in.

Nadat we alledrie aangekleed waren ontbeten we wat, we zaten mooi op schema. Ik liep naar boven om m’n tanden te poetsen en m’n haar te doen toen Madeleine ineems zei ‘de taxi is er al!’ Het was nog geen 5:45 en we hadden de taxi voor 6uur besteld!
Okay, alles dus even op de turbo gezet en om tien voor zes zaten we in de taxi. Twintig minuten later waren we op Schiphol waar ook alles super vlot verliep! We moesten bij de KLM balie ook alvast het geboortecertificaat tonen, en nadat we de koffers, die nog steeds alledrie ruim onder de 20 kilo waren haden achter gelaten, liepen we naar de security. Ook hier ging alles super vlot en om 6:20 zat ik al aan de thee in de Aspire Lounge.

Boarden is pas vanaf 9:20 dus ik kon een flinke tijd in mijn boek lezen. Toen wij de lounge in waren gekomen was het nog heerlijk rustig maar het werd hoe langer hoe drukker. Toen we iets over negenen richting gate F4 liepen waren alle stoelen bezet en zaten mensen op de bank bij de ingang te wachten tot er ergens een plekje vrijkwam.

Het boarden ging ook voorspoedig en iets na 10uur vertrokken we.
Ik dook meteen weer in mijn boek, ik had op het inflight entertainment al wel een aantal leuke films gezien, dus vervelen zal ik me niet.
Na de lunch, mijn boek was inmiddels uit, besloot ik een film te gaan kijken. Deze (The Bookshop) was zo slaapverwekkend dat ik wegdutte.
Twee films die ik daarna opzette vond ik ook niets. Toen keek ik achtereenvolgens ‘Weg van jou’. En ‘Peter Rabbit, born to be wild’ die beide erg leuk waren.

Nadat we nog wat te snacken kregen en ook onze bak worteltjes leeg geknaagd hadden besloot ik tot het kijken van nog een film. ‘De wilde stad’ deze film vind ik een echte aanrader! (De film schetst een beeld van de stad vanuit een totaal nieuw perspectief, namelijk dat van, de vaak door de mens onopgemerkte inwoners, de vele wilde dieren en planten die de stad bevolken. De Wilde Stad is een meeslepende bioscoopfilm over het ongetemde dierenrijk in een urban jungle. Een film met verrassende plotwendingen gezien door de ogen van de avontuurlijke stadskat, Abatutu. Een stadse film die de dynamiek, snelheid, kracht, schoonheid, humor en hilariteit van de rijke natuur in een stedelijke omgeving laat zien. Een verhaal vol avontuurlijke ontmoetingen tussen mens en dier, waar de mens nu eens niet centraal staat)

Nadat we nog wat te eten kregen, oa een reepje pizza, was het nog minder dan een uur vliegen.

Om 21:10 landen we op Cape Town International Airport, 20 minuten voor tijd.
De rij bij de immigration was lang, het duurde een flinke tijd voordat we daar doorheen waren. Het voordeel was wel dat onze koffers al op de band ronddraaiden toen we daar aankwamen!

In de hal stond onze chauffeur ons ook al netjes op te wachten om ons naar de receptie van Waterfront Villages te brengen.

Daar moesten de nodige formulieren ingrvuld en ondertekend worden. Met een medewerker stapten we toen weer in een busje en reden naar de security voor een foto en konden toen naar ons appartement. We zitten in het appartementenblok aan het einde van de rij en hebben derhalve geen uitzicht op de jachthaven wat ik zo even snel in het donker kon zien.

We pakten onze pyjama’s en toilettassen uit de koffer en rolden om
23:15 uitgeput ons bed in.

Geplaatst door uhambo 22:55 Reacties (1)

Trip 2018

Western Cape trip & Mpumalanga/Limpopo trip

Bekijk South Africa 2018 op uhambo's reiskaart.

De retour tickets naar Kaapstad bleken gunstiger geprijsd dan die naar Johannesburg, toen was de keuze snel gemaakt, dan vliegen we op Kaapstad.
Als eerste verblijf hebben we een appartement geboekt in de Waterfront, een royaal appartement met 2 slaapkamers en balkon met uitzicht op de jachthaven.
Na Kaapstad rijden we naar Montagu waar we twee nachten in de Mimosa Lodge zullen verblijven, als altijd zullen we daar genieten van lekker eten en bijpassende wijnen. Dan gaan we door naar Sedgefield waar we een royaal huis hebben gehuurd op The Island, een huis met zwembad, maar even afwachten of het water al warm genoeg is om in te zwemmen. Terwijl we in Sedgefield zijn bezoeken we natuurlijk de wekelijkse Wild Oats Farmers Market op zaterdag.
Na vier nachten Sedgefield rijden we naar George Airport, een kort stukje van nog geen drie kwartier en hebben we een vlucht naar Johannesburg. We hebben een korte transfer van de luchthaven naar de Airport Game Lodge voor een nacht. De volgende morgen laten we ons weer naar de luchthaven brengen alwaar we een volgende huurauto zullen ophalen waarmee we dan naar Haenertsburg zullen rijden. We verblijven twee nachten in het kleine dorpje Haenertsburg omdat we bij Magoebaskloof Adventures de Canopy tour willen doen. Deze hebben we 5 jaar geleden al eens gedaan, toen was Madeleine kleiner dan 1,30m en mocht ze niet zelfstandig, inmiddels meet ze ruim 1,63m dus mag ze zelf tussen de verschillende platforms abseilen, iets waar ze heel erg naar uitkijkt.
Na twee nachten in de B&B rijden we richting Hoedspruit waar we drie nachten zullen verblijven in Rukiya Safari Camp. Hier werkt sinds een paar maanden Dylan die wij van BLC kennen en we zijn erg benieuwd hoe het met hem gaat en natuurlijk naar deze lodge. Vanuit de lodge maak je dagelijks twee gamedrives naar Balule, een prive concessie die in open verbinding staat met het Kruger National Park. We zijn dus erg benieuwd wat we hier aan dieren allemaal zullen aantreffen.
Na ons verblijf in Rukiya Safari Camp strijken we voor een nacht neer in het Graskop Hotel, dit omdat we graag de Graskop Gorge, de panorama lift naar beneden, willen doen. Deze Graskop Gorge ligt even buiten Graskop dus maar een klein stukje vanaf het hotel. Wellicht dat we ook nog tijd hebben om de Long Tom Tobogan te doen die dag, maar dat zien we ter plekke wel.
Na een nachtje Graskop rijden we dan naar de laatste accommodatie van deze vakantie, Black Leopard Camp waar we drie nachten zullen verblijven.

Geplaatst door uhambo 13:46 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Tagged 2018 summerholiday Reacties (1)

Dag 9: donderdag 10 mei: Bergen > Oslo

Bergen > Oslo

all seasons in one day 21 °C
Bekijk Norway 2018 op uhambo's reiskaart.

We hadden totaal geen haast vanmorgen. Het weer was er ook naar om geen haast te hebben: het regende pijpenstelen!

Na het ontbijt, waar we een paar hard gekookte eieren en een appel vandaan meenamen, gingen we de koffers inpakken.

Voordat we de tas met eten voor onderweg klaarmaakten lazen cq schermden we nog wat.

We besloten nog een kop thee danwel koffie te drinken en namen de bagage mee naar beneden en checkten daarna meteen uit.

Aangezien we wisten dat de trein ongeveer een half uur voor vertrek toegankelijk zou zijn staken we snel door de stromende regen de straat over en liepen niet al te nat de stationshal in. Een voordeel van ons hotel was de ligging naast het centraal station.

Ditmaal hadden we stoelen in de DSB Komfort klasse. Dit hield in dat er wifi beschikbaar was en onbeperkt koffie/thee.

Ik wilde proberen om bij bij elk station een foto te maken. Dit lukte vanaf het derde station, bij de eerste twee stations kwam de regen nog met bakken naar beneden en was ons uitzicht een grijze bende. Het had dus ook geen nut de deur even open te doen voor een foto.

Maar na de tunnels vlak voor Voss scheen de zon ons tegemoet! De regen hadden we mooi achter ons gelaten.

We lunchten met onze meegebrachte kardemom broodjes met salami, Nederlandse aardbeien en lefse.

Bij station Myrdal stonden we wat langer stil, daar stapten flink wat mensen de trein uit en in. Logisch want dit is het startpunt van de Flåmbane.

Bij Finse stapten weer mensen met ski’s in en uit, het is daar nog zo’n mooie witte wereld!

Na Finse, wat op 1222 neter hoogte ligt, is het weer afzakken naar beneden.

Bij aankomst in Oslo kwam er een gigantische hoosbui naar beneden! Omdat de winkels in het ByPorten winkelcentrum vanwege Hemelvaart gesloten waren, was de doorgang van het station naar dit winkelcentrum en het hotel dus dicht. We moesten dus door de regen maar besloten, samen met heel veel mensen, toch even te wachten tot het iets minder hard naar beneden kwam.

We checkten in en gingen naar onze familie kamer. We passen er precies in met onze koffers, veel ruimte is er niet over! Er staat een tweepersoons bed, er direct naast een stapelbed, er tegenover een mini bureau met een stoel en een krukje ernaast en dan is er een, in verhouding, royale badkamer.

De verwarming stond aan, dus die zette ik meteen uit en ik deed een raam open. Aangezien het inmiddels droog was maakten we even een klein ommetje en besloten daarna bij Egon Restaurant, direct naast het hotel, te eten.

Terug op de hotelkamer zetten we toevallig net de tv aan op het moment dat Waylon zijn intro filmpje begon.

Geplaatst door uhambo 14:05 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (0)

Dag 8: woensdag 9 mei: Bergen

Bergen

Bekijk Norway 2018 op uhambo's reiskaart.

Omdat Bergen bekend staat om zijn slechte weer hadden we al wat musea gezien die in zo’n geval wel leuk zouden zijn.

Maar ja het was vandaag ook weer prachtig, voorspellingen zeiden dat het vandaag ook weer zo’n 23 graden zou zijn.

We besloten toch naar het science museum ‘VilVite’ te gaan. Het museum is gratis met de Bergen Card en het vervoer met de Bergen Light Rail ook. Ook hier waren wat groepen van KDV-en, maar ook scholieren. Het is een soort Nemo maar dan zonder de wachtrijen om iets te doen.

Ik wilde de G-krachten wel graag voelen en stapte op een fiets die je dan zelf tot over de kop moet trappen. Dat was zwaarder dan gedacht! Maar het lukte uiteindelijk wel!

Nadat we een flinke tijd in het museum hadden doorgebracht namen de Bergen Light Railway terug naar het centrum. We besloten bij Olivia te lunchen, gisteren hadden we het terras vol zien zitten en de gevulde borden zagen er goed uit.

Na onze lunch liepen we naar het Bryggen Museum wat een klein beetje tegenviel. Gelukkig was het gratis met de Bergen Card. Ik had nog gelezen over het Hanseatic Museum dus daar liepen we heen. Daar kreeg je met de Bergen Card 20% korting, we namen het risico niet dat dot ook tegenviel en besloten nog lekker door de leuke straatjes te slenteren. Het weer was prachtig dus eigenlijk ook zonde om nog langer binnen te zijn.

Toen we het zat waren doken we een Kiwi Markt supermarkt in en kochten proviand voor de treinreis van morgen.

Madeleine en ik togen daarna nog even naar het grote shopping center vlakbij de busterminal en liepen, nu we daar de tijd voor hadden, alle verdiepingen af. Ik kocht uiteindelijk een Noorse detective voor het bedrag van NKR 49,- (ongeveer € 5,20). Voor dat bedrag wilde ik wel een boek kopen. Ik ga ervanuit dat het me lukt het uit te lezen...

We relaxten weer terug in het hotel wat en besloten om voor het avondeten naar de haven te lopen en weer bij Olivia te gaan eten. Prijs/kwaliteit verhouding is hier goed en dat zegt wat voor het dure Noorwegen.

Geplaatst door uhambo 12:25 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (0)

Dag 7: dinsdag 8 mei: Bergen

Bergen

Bekijk Norway 2018 op uhambo's reiskaart.

Na een royaal ontbijt liep ik naar de Tourist Information om onze 48uurs Bergen Cards op te halen. Madeleine wilde namelijk graag nog even op haar iPad iets afkijken en we willen haar niet alleen laten op een hotelkamer.

Ik had de weg vrij snel gevonden en binnen no-time had ik de kaarten. Via een andere route liep ik terug en ontdekte meteen een supermarkt in de buurt van het hotel. Goed om te weten aangezien we voor de terugreis in de trein wel wat bij ons willen hebben en niet volledig afhankelijk willen zijn van de restauratiewagen.

We besloten met de Fløybanen omhoog te gaan, het andere idee de Ulriken cablecar viel af aangezien er teveel wind stond.

We liepen dus naar de Fløybanen en hoefden niet lang te wachten voordat we naar boven gingen.

Het weer was ons gunstig gezind, zeker voor Bergense begrippen, een stralend zonnige dag van 22/23 graden.

Boven genoten we eerst van het uitzicht en liepen daarna een rondje. We kwamen bij de geiten die los op de berg wonen en die erg tam zijn.

Terug bij het cafe/souvenir winkeltje wilde Madeleine wel een ijsje. Nadat ze die op had besloten we dat we naar het meertje wilden lopen. Hildo koos ervoor om in de zon te blijven zitten.

Op het informatiebord zagen we ook het klimparadijs, we besloten dat we daarvoor gingen. We liepen eerst fout omdat we een klimtoestel links van ons in het bos zagen en dachten dat het daar dus moest zijn.

We vonden, al lopend door het bos over kleine paadjes, het juiste klimparadijs.

Het was er behoorlijk druk met zeker vijf groepen kinderen met leidsters van verschillende kdv-en.

Ik klom dus maar niet mee, Madeleine was ook duidelijk het grootste kind hier, ik dacht zelfs even dat ze wellicht te groot was. Niets bleek minder waar, de kinderen waren allemaal te jong: leeftijdsgrens vanaf 7 jaar stond op het bord langs het pad zag ik later.

Nadat we weer naar beneden waren gegaan zochten we een plekje in de haven om te lunchen. Na de lunch liepen we nog wat rond en besloten naar Gamle Bergen te gaan. Een openlucht museum van enkel oude gebouwen uit Bergen. Deze stonden her en der in de stad en zijn op deze manier gered van de sloopkogel.

Met onze Bergen Card is de toegang gratis. Helaas was het bij aankomst al bijna 10 voor drie en het museum sloot om drie uur! Dat sluiten bleek enkel de huizen die open waren te zijn dus we konden nog wel langs de gebouwen lopen, erin kijken zou alleen dan niet meer lukken.

Het museum ligt prachtig op een helling vanwaar je ook een mooi uitzicht op de haven hebt.

We brachten hier een tijdje zoet en namen daarna weer een bus terug naar het centrum van Bergen.

Daar liepen we langs Bryggen en natuurlijk ook door de houten paadjes tussen de huizen. Natuurlijk gingen we ook wat winkels in maar we kochten niets.

We kwamen even bij met koffie, thee en water in de lobby van het hotel en besloten daarna nog even op de kamer te ontspannen.

We hadden geen zin in lange wandelingen naar een restaurant na de ruim 20.000 stappen van vandaag en kozen om in het hotel te eten.

Na het eten wilden Madeleine en ik eens kijken hoe groot het station was en ook de busterminal ernaast wilden we wel zien. Door het station liepen we door een gang en ineens stonden we in een behoorlijk groot winkelcentrum van 4 verdiepingen.

We keken hier en daar en vonden het erg rustig. Nadat we op eem informatiebord hadden gekeken snapten we dat ook, ze sloten om 21uur en het was al bijna negen uur dus ja dat was dan wel begrijpelijk!

Geplaatst door uhambo 14:35 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (0)

Dag 6: maandag 7 mei: Oslo > Bergen

Oslo > Bergen

Bekijk Norway 2018 op uhambo's reiskaart.

Om 6uur ging de wekker, als eerste werd er gedoucht, ontbeten, lunchpakketjes gemaakt en koffers ingepakt. Toen nog even de swiffer over de laminaat vloer en de stofzuiger over het kleed, de vaatwasser aan en we konden gaan.

Kwart voor acht waren we op het station. De trein vertrekt dan wel pas om 8:25 maar komt wel eerder het station inrijden omdat de restauratiewagen bevoorraad moet worden.

Iets over achten reed de trein het station binnen en we liepen naar het einde van de trein aangezien onze stoelen zich in wagon 8 bevonden.

De koffers tilden we in het bagagerek en we maakten het ons gemakkelijk in de comfortabele stoelen.

Om precies 8:25 vertrokken we, de eerste paar stops was enkel om passagiers in te laten komen, niet om uit te stappen.

Het landschap schoof in een lekker tempo aan ons voorbij. Onze lunchpakketjes gingen er goed in, zo ook de worteltjes die we als snack bij ons hadden.

De weides werden, hoe hoger we kwamen, steeds witter. Het was een mooi gezicht die fel witte sneeuw en de blauwe lucht.

Rond een uur kwamen we aan op Myrdal waar we de Flåmbane bergafwaarts naar Flåm zouden nemen.

Mooi op tijd kwam deze speciale trein het station inrijden. De tocht met deze trein duurt een uurtje, er worden op verzoek stops bij de stations gemaakt en bij twee stations wordt standaard gestopt. De eerste stop was bij een mooie waterval en de tweede was net voorbij halverwege waar het een klein stukje dubbelspoor is en waar de twee treinen elkaar dus kunnen passeren.

Na aankomst in Flåm om iets over half drie hadden we een kleine anderhalf uur voordat de fjordcruise vertrok. Na even wat rondgelopen en gekeken te hebben besloten we wat te eten. We wisten namelijk niet wat er op de boot te krijgen zou zijn en onze lunchpakketjes hadden we om half twaalf al op dus een beetje trek hadden we wel.

Een lekkere vissoep met daarbij wat brood, en een pizza voor Madeleine, in onze buik en we konden er weer tegen.

Kwart voor vier konden we de boot op en we zetten onze koffers in het bagagerek en zochten een lekker plekje om te zitten.

Af en toe gingen we natuurlijk ook nar buiten om foto’s te maken en van het uitzicht te genieten, maar dat lastste kon ook prima van binnenuit.

Rond zes uur kwam de boot aan in Gudvangen waar de bussen voor de mensen die ‘Norway in a nutshell’ deden al klaar stonden.

De koffers plaatsten we in het bagageruim en we zochten een plekje in de bus.

Onderweg deed deze bus ook gewoon dienst als lijnbus want hij stopte bij een bushalte om twee meisjes in te laten stappen.

We reden een weg met 21 haarspeldbochten naar beneden en zagen veel watervallen aan beide kanten.

Om half acht kwamen we aan bij het station van Voss waar de trein al stond te wachten. Deze vertrok exact op tijd om 19:38 naar Bergen. Het was een stoptrein en we stopten onderweg dus een flink aantal keren.

Om precies negen uur reden we het station van Bergen in en nadat we nog even een hotdog genomen hadden liepen we de hoek om naar ons hotel.

Geplaatst door uhambo 14:05 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (0)

Dag 5: zondag 6 mei: Oslo

Bekijk Norway 2018 op uhambo's reiskaart.

We sliepen wat uit en na het ontbijt dacht ik even naar de supermarkt te gaan. Helaas....die zijn op zondag allemaal gesloten!

Na even googlen vond ik dat op het station een soort supermarktje zou moeten zijn. Daar ging ik dus maar even heen. Veel keus was er niet naar ze hadden yoghurt en salami.

We konden dus lunchen en zouden ook nog genoeg beleg hebben om voor morgen lunchpakketjes te maken.

Na de lunch gingen we naar het Royal Palace voor de wisseling van de wacht van 13:30.

Dit was leuk om te zien en tegen twee uur liepen we via de Karl Johans Gate op ons gemakje weer terug naar het appartement. De enige winkels die open waren waren een paar soevenir winkels. Daar gingen we natuurlijk even kijken.

Terug in het appartement relaxten we wat en rond vieren liepen we op ons gemakje richting het station. We wilden ook alvast even kijken waar we morgen moeten zijn voor de trein naar Bergen.

Dat vonden we al snel en daarna gingen we naar spoor 7 waar we de trein richting Spikkestad namen.

Om 16:41 vertrok de trein keurig op tijd en na drie haltes stapten we in Stabekk uit. Met behulp van Google Maps zochten we de weg naar het huis van Anne Gro en haar familie.

Op een gegeven moment gaf Google Maps aan dat we er waren. Dat was raar want we stonden voor nummer 73 en moesten bij 71B zijn. Kristian kwam ons net op dat moment tegemoet lopen en zei dat Google je inderdaad in de steek laat en dat ze ook al heel veel pakjes bezorgers hebben gehad die hun huis en dat van de buren niet kunnen vinden.

Bij aankomst bij hun huis stonden Anne Gro hun drie dochters en Anne Gro haar moeder ons al op te wachten.

Na de warme begroeting werden we aan de gezellig buiten gedekte tafel genood.

We begonnen met gerookte zalm met daarbij een salade van selderij, komkommer, ananas en wat sojasaus.

De barbecue stond al aan en naast het heerlijk gegrilde vlees was er een salade met fruit en zoete aardappelpuree met bacon.

We genoten van het eten en het weerzien na twintig jaar.

De zon ging schuil achter wat bomen en nadat we klaar waren met eten brachten we alles naar binnen en genoten we van ‘kaffe med kake’ oftewel koffie met taart. Anne Gro had een heerlijke worteltaart gemaakt die we ons goed lieten smaken.

De cadeautjes vielen in de smaak en de oudste viel meteen aan op de drop.

Iets na half negen namen we afscheid en zette Anne Gro haar moeder ons af op het station waar we de trein van iets voor negenen hadden. Een klein kwartier later waren we weer op Oslo centraal en een kleine tien minuten later waren we weer bij ons appartement.

Geplaatst door uhambo 7:05 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (0)

Dag 4: zaterdag 5 mei; Oslo

Bekijk Norway 2018 op uhambo's reiskaart.

We konden tot iets voor 11 uur onze 48uurs Oslo Cards nog gebruiken en die wilde ik graag benutten om naar Ulsrud te gaan met de T-bane. Vandaaruit is het ongeveer 15 minuten lopen naar mijn oude huis.

Vanaf het station is het bijna meteen steil omhoog lopen over het trottoir. De zon scheen inmiddels lekker fel dus het was een warme klim.

Nadat ik ons huis had laten zien belde ik nog even aan bij een nummer verderop waar een oud buurmeisje in haar ouderlijk huis woont. Helaas was ze niet thuis, haar puberzoon van 15 deed open en vroeg zich duidelijk af wie er aanbelde. Later nog via pb op Facebook contact met haar gelegd maar helaas ze was de hele dag met de hond op een tentoonstelling, waar ze, zo zag ik later, in de prijzen is gevallen met haar hond.

Mijn vriendin waar we in de middag heen zouden gaan zou ons rond 13:30 ophalen en dus besloten we een mooie wandeling door Østmarka te maken.

We kwamen redelijk snel bij het Ulsrudvannet waar we even lekker neerstreken bij een picknicktafel. Na even gezeten te hebben besloten Madeleine en ik toch echt een stuk te gaan wandelen. Uiteindelijk zijn we rond het hele bosmeertje gewandeld. Het was stralend weer en het was dus echt genieten om hier te wandelen.

Het was soms springen over kleine beekjes maar dat maakte het extra leuk. Weer terug bij de picknicktafel aten we de broodjes op die we hadden meegenomen en genoten we nog heerlijk van de zon.

Tegen 13:30 liepen we naar de afgesproken plek en na even wachten kwam mijn vriendin Cathrine ons ophalen.

We reden naar Drøbak waar zij woont en maakten eerst nog een leuke sightseeing tour door dit lieflijke dorpje aan het Oslo fjord.

Bij haar huis genoten we van thee en koffie in de tuin. Jan, haar vriend was inmiddels ook gearriveerd met nog wat laatste boodschappen voor de barbecue die we later zouden gaan aansteken.

De meegebrachte cadeautjes, drop, stroopwafels en een Delfts blauwe schort vielen in de smaak.

We kletsten gezellig bij, hadden elkaar zo’n 20 jaar niet gezien, en ik hielp met de tuintafel dekken en spullen klaarzetten.

De zon bleef heerlijk schijnen en we genoten dan ook allemaal van de heerlijke barbecue.

Na zessen zou haar moeder met haar partner komen voor koffie. We zaten na het eten nog even buiten totdat de wind toch echt te fris werd en besloten binnen koffie te drinken.

Cathrine haar moeder had taart gemaakt die we onder genot van koffie, voor mij thee, met ijs opsnoepten.

Op het wifi van Cathrine downloade ik snel de ticket app van het openbaar vervoer en kocht ik kaartjes voor de metro van 20:54.

Onderweg zag ik dat het krap werd of we die gingen halen en stelde ik snel de vertrektijd uit.

We waren om 20:55 op het T-bane station van Bøler en zagen de metro net onder ons vertrekken. Ik was blij dat ik het kaartje opgeschoven had naar de metro van 21:09. Een half uur later waren we weer terug in ons appartement.

Geplaatst door uhambo 14:15 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (0)

Dag 3: vrijdag 4 mei: Oslo

Bekijk Norway 2018 op uhambo's reiskaart.

We besloten naar Holmenkollen te gaan. Naar het station gelopen en de T-bane nummer 1 naar Frognerseteren genomen.

In de T-bane gelezen in mijn Oslo boekje dat je van het eindpunt een mooie wandeling van zo’n 2 kilometer naar Holmenkollen kon maken.

Besloten om dat dus ook te gaan doen.

Onderweg bij het wandelen kwamen we nog wat sneeuw tegen en we keken een dal in waar een groepje kinderen, ik gok van een kdv, lekker aan het spelen was.

We kwamen aan de zijkant van de skischans het bos uit en besloten uiteindelijk niet de schans op te gaan maar verder te wandelen naar het T-bane station van Holmenkollen.

Wachtend op de T-bane aten we onze meegebrachte broodjes en besloten naar het Vigelandsparken te gaan. Daarvoor moesten we bij station Majorstuen uitstappen en een trikk(tram) nemen.

Het was nog steeds stralend weer en we genoten van de vele ‘blote beelden’.

Toen we uitgekeken waren namen we de trikk naar het centraal station waarbij Madeleine en ik nog even op de Øvre Slottsgate uitstapten omdat we nog even wilden winkels kijken.

Nadat we uitgekeken waren liepen wij ook naar ons appartement terug waar we een kop thee namen. Iets na vieren troffen we daar Ragnhild, de dochter van een oud collega van mijn vader.

We dronken een kopje thee en na een klein uurtje namen we afscheid, waarna zij naar een concert ging en wij besloten naar de Rema 1000 te gaan om boodschappen te doen.

Onze maaltijd bestond uit heerlijke gemengde groente uit de oven, aardappelgratin en voor de dames een flinke hamburger en voor de man een steak.

Na het eten BVN op de iPad op livestream gezet en natuurlijk de doden herdenking gevolgd.

Geplaatst door uhambo 13:15 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (0)

Dag 1: woensdag 2 mei: Amsterdam > Oslo

Amsterdam - Oslo

Bekijk Norway 2018 op uhambo's reiskaart.

Ruim op tijd waren we op Schiphol, waar we van departure 1A naar D71 liepen, zo’n 2000 stappen aldus mijn telefoon.

De vlucht zat goed vol, aan boord een kopje thee met een plakje cake en 1 uur en 40 minuten later waren we op Gardemoen luchthaven.

Daar loop je voordat je je koffer haalt door een grote duty-free zaak, waar ik nog wel even een flesje parfum uit de ‘tilbud’ scoorde.

Nadat we de koffer hadden liepen we naar de NSB-balie om onze treinkaartjes voor as maandag op te halen. Daarna kochten we een kaartje voor de ‘Flytoget’ de supersnelle trein van de luchthaven naar Oslo centraal station.

We lunchten bij een leuk tentje in Østbanehallen, het oude stationsgebouw wat voor, of achter het is maar hoe je het bekijkt, het nieuwe stationsgebouw staat.

In deze hal bevindt zich ook de toerist-informatie waar we onze 48uur Oslo Cards kochten. Toen liepen we naar het adres van ons appartement waar mijn vriendin Anne Gro heen zou komen met de sleutels. De sleutels moesten namelijk op het kantoor van Forenom opgehaald worden en ik had gezien dat zij daar niet zo ver vandaan werkt. Anders hadden wij de 2,5 km op en neer gemoeten met onze koffers.

Ze had een afspraak een straat verderop en kon dus niet blijven om met ons mee naar het appartement te gaan.

We inspecteerden het appartement en zetten onze spullen neer en besloten even een koffie en thee te nemen, die hadden we namelijk zelf meegenomen.

We besloten dat we vanavond in het appartement wilden eten en gingen dus even google maps raadplegen voor een supermarkt.

We zagen een Rimi 1000 en een Kiwi op beide 650 meter afstand. We belanden uiteindelijk bij de Kiwi waar we boodschappen deden voor het avondeten en voor de komende paar ontbijtjes.

Geplaatst door uhambo 7:05 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (0)

(Berichten 41 - 50 uit 196) « Pagina 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 .. »