Dag 2: donderdag 3 mei: Oslo & Bugdøy

Oslo & Bugdøy

Bekijk Norway 2018 op uhambo's reiskaart.

We kwamen langzaam op gang, na het ontbijt wat relaxen en lezen in het appartement was ook even erg lekker.

De planning voor de dag hadden we gisteren al bedacht en dus liepen we richting het station voor bus 30 naar Bugdøy. Die kwam al vrij vlot en ik vulde de tijd in op onze 48 uurs Oslo Cards. De bus reed langs het paleis en verder over de Bygdøy allé naar het schiereiland Bygdøy. Onze eerste stop was het ‘Norsk Folkemuseum’. Het Noors museum van culturele geschiedenis. Het is een mooi opgezet openluchtmuseum en er zijn gebouwen uit verschillende regios in Noorwegen te zien. Toen we het rondje bijna gemaakt hadden begon het wat te spetteren, jammer maar helaas.

We liepen weer naar de voor de deur gelegen bushalte en na slechts een minuut wachten kwam de bus al.

Onze volgende stop was het ‘Viking Ship Museum’ waar enkele mooie vikingschepen liggen. Hier was het flink druk en we hadden het hier in verhouding vrij snel gezien.

Onze laatste stop op Bygdøy was het ‘Frammuseet’. Van de drie musea die op het puntje van Bygdøy liggen leek ons dit de leukste. Het museum was zeer de moeite waard. We hadden inmiddels best trek, het museum cafe bij het Maritiem Museum trok ons niet zo aan, om het veer te nemen naar Lille Herben leek ons met de regen niet zo’n leuk idee, dus wachten we op de ferry terug naad de stad.

Daar liepen we, helaas nog steeds in de regen, naar AkerBrygge waar we een prima late lunch aten.

We stapten op tram 13 terug richting het appartement en ik besloot nog even de Karl Johans Gate op te lopen.

Ik wilde graag eens kijken bij twee warenhuizen die ik van vroeger kende: ‘Glasmagasinet’ en ‘Steen & Strøm’. Helaas bleef het regenen en ging ik nadat ik nog wat winkels gekeken had na een uurtje of anderhalf ook naar het appartement terug.

Door de late lunch hadden we geen zin en grote trek om uit eten te gaan, dus togen Madeleine en ik naar de Rimi 1000 supermarkt en kochten we wat pizza’s die we in het appartement in de oven deden.

Geplaatst door uhambo 11:55 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (0)

Route Noorwegen

Bekijk Norway 2018 op uhambo's reiskaart.

In de meivakantie maken we een korte trip naar Noorwegen.

We vliegen op Oslo en nemen van de luchthaven de flytog, een snelle trein, letterlijk vertaald een vliegtrein, naar het centraal station.

Vanaf daar is het maar een paar minuten lopen naar het appartement wat we voor de eerste vijf nachten geboekt hebben.

De dagen in Oslo zullen gevuld worden met het bezoeken van toeristische highlights maar ook het zien van vriendinnen. Een vriendin woont in de buurt van Stabekk en een andere vriendin woont in de oostelijke buitenwijken.

Op maandag verlaten we Oslo en stappen we in de trein naar Bergen, onderweg maken we een stop in Myrdal om met de trein naar Flåm te gaan. Van Flåm nemen we dan de boot over de fjord naar Gudvangen en van Gudvangen de bus naar Voss. In Voss stappen we dan weer op de trein en komen we rond 21uur aan in Bergen.

In Bergen verblijven we dan drie nachten in een hotel van waaruit we de stad kunnen ontdekken.

Hierna nemen we de trein weer terug naar Oslo en verblijven we nog een nacht in een hotel in Oslo om de volgende dag na het middaguur weer terug te vliegen naar Amsterdam.

Geplaatst door uhambo 16:45 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (1)

Dag 24: dinsdag 29 augustus: Black Leopard Camp > KMIA > JNB

Black Leopard Camp > KMIA > Johannesburg

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

We werden wakker van een zachte kloink op de houten vlonder vloer. De termosfles met heet water die men voor de tent neerzet om zelf koffie en/of thee te maken.

We draaiden ons nog eens om, er was geen haast vanmorgen.
We douchten ons op het gemak en rond half tien hadden we ontbijt.
We spraken nog even met Bianca en gingen daarna de koffers afmaken. Een koffer was natuurlijk al klaar, ik besloot mijn timberlands niet te dragen en te kijken of ik ze kwijt kon in de koffer. Dat paste met gemak! Na wegen van de drie koffers bleek mijn koffer zelfs de lichtste! Onder de 20kg.

Tegen 12en bracht Bianca ons naar Oppiberg waar onze auto stond. Via de mooie, maar helaas erg drukke - met vrachtwagens - weg, reden we richting Sabie. We maakten een stop in Sabie voor een late lunch cq vroeg diner. Daarna was het richting White River en iets na 16uur waren we al bij KMIA airport. Daar ging alles vlot en soepel en dronken we nog wat bij de Wimpy.

Keurig op tijd vertrokken we en we kwamen vlot in Johannesburg aan.
Daar ging alles ook van een leien dakje en nu is het wachten tot 22:35 totdat we kunnen boarden.
Dan even wat uurtjes slapen en voordat we het weten zijn we weer op Schiphol!

Op de blog lukt het plaatsen van foto's helaas niet, ik verwijs daarom naar deze Facebookpagina, waar je ook zonder lid van facebook te zijn de foto's kan zien.

Geplaatst door uhambo 20:53 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 23: maandag 28 augustus: Black Leopard Camp

Black Leopard Camp

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Het ontbijt voor ons zou vanmorgen om 8:30 zijn. Ei, worstje, spek, tomaat, witte bonen in tomatensaus en toast.
Na het ontbijt gingen we samen met Dylan en Bianca (een ranger in opleiding) met de auto naar Naranja.
De citrusverpakker hier in de regio. We zouden hier een rondleiding krijgen.

Bij binnenkomst moesten we ons registeren, daarna kregen we een witte jas aan, een haarnetje op en een badge met visitor erop.

De dame die ons zou rondleiden stelde zich voor, checkte of iedereen goed aangekleed was en we konden gaan.

Alle citrusboeren in de omgeving brengen hier hun citrus heen, dat wordt hier dan helemaal gesorteerd en in dozen gedaan.
Dit klinkt als een eenvoudig proces maar dat is het niet.

Het fruit wordt in grote kunststof palletkratten verpakt door de fruittelers aangeleverd. Iedere teler heeft een eigen kleurcodering en nummer welke op een sticker op de pallet zit. Het binnengekomen fruit wordt allereerst gespoeld voordat men er überhaupt mee aan de slag gaat. Daarna wordt het fruit handmatig voorgesorteerd. De te groene mandarijnen gaan apart, het te erg beschadigde fruit gaat apart en de rest gaat de verwerkingsfabriek in.

Het te groene fruit wordt opgehaald door locals, van binnen is het namelijk meestal gewoon rijp, zij verkopen het langs de weg en verdienen daarmee een inkomen. Het te erg beschadigde fruit gaat terug naar de boeren zodat zij het op plekken kunnen uitstrooien voor de bavianen. Door dit te doen proberen ze te verhoeden dat de dieren het fruit uit de bomen plukken.

In de verwerkingsfabriek wordt het fruit dan verder gesorteerd. Deels handmatig deels door een machine. Via lopende banden komt het fruit na het toevoegen van een natuurlijk waslaagje dan in diverse banen terecht waar het verder uitgesorteerd wordt. Sommige mandarijnen worden van een sticker voorzien door een volgende lees/sorteermachine.

Dan brengt een lopende band met neervallende klepjes de mandarijnen naar de goede afslag.
Bij sommige uiteinden wordt het fruit handmatig in dozen gelegd, bij andere gaat dat automatisch.

Daarna worden de dozen, ze hebben 26 verschillende soorten (dezelfde mandarijnen krijgen dus verschillende dozen afhankelijk van hun uiteindelijk land van bestemming), per soort op een pallet gezet klaar om een tyrap te krijgen daarna gaan ze naar Q&A die steekproeven neemt. Dan worden ze gecontroleerd door een externe controleur en kunnen ze naar de transporthal.

Het was een erg informatieve en leuke rondleiding.

Daarna reden we naar Buffelsvley waar Alan, Lynsey en Ronnie ook heen kwamen voor de lunch.
We hadden een gezellige lange lunch met z'n allen.

Op de terugweg in Thabo Tholo melde Alan over de radio naar de auto van Dylan waar wij inzaten, dat de buffels losgelaten mochten worden uit hun quarantaine. Dit mochten wij dus doen! Erg leuk!

Geplaatst door uhambo 18:13 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 22: zondag 27 augustus: Kudu Private NR > BLC

Kudu Private Nature Reserve > Black Leopard Camp

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Ook dit huis heeft geen gordijnen dus word je als de zon opkomt vanzelf langzaam wakker.
Dat is zo rond 6uur.

Ook deze morgen een ontbijt gemaakt van spek, worstjes, scrambled eggs en toast.
De keuken opgeruimd, deels vaat afgewassen en deels in de vaatwasser gezet. Appje naar Lynsey gestuurd met daarin wat we aan boodschappen achterlaten zodat zij dat kan doorgeven aan de schoonmaakster dat dat voor haar is.

Na het ontbijt douchen en aankleden en de koffers inpakken.
Alles in de auto en iets over half tien reden we weg. Een kleine 50 minuten later, en zo'n 14 km verder, kwamen we aan bij het Oppiberg restaurant.
We zetten de koffers vast klaar, parkeerden de auto op de BLC parkeerplaats en dronken respectievelijk een thee, koffie en een milkshake. We hadden afgesproken om 11uur bij het restaurant en wij waren er ruim op tijd.

Na een minuut of vijftien kwam Dylan eraan, we zetten alle koffers in de landrover en namen zelf ook plaats.
De rit door Thabo Tholo Wilderness Area duurt altijd ongeveer een uurtje. Qua afstand is het maar een kilometer of 18, maar door de rotserige wegen duurt deze afstand toch wel een uurtje, enkel te berijden met een 4x4 overigens.

Iets over twaalven kwamen we bij Black Leopard Camp aan. We begroeten Alan, Lynsey en Ronnie. Ze hadden voor vandaag een family-lunch op de agenda staan. Dit is een gezellige lunch waarbij ze wat buren uitnodigen en dan rond lunch tijd dineren. We worden inmiddels tot de familie gerekend en omdat er verder geen gasten waren kon de lunch doorgaan. De buurvrouw had namelijk laatst nog tegen Lynsey gezegd 'wanneer plannen we weer een family-lunch in?'

We gingen even naar de tent en toen we weer beneden in de lounge kwamen waren de buren inmiddels gearriveerd.
Er werd eerst geborreld, met daarbij als knabbeltje chips en sosaties (saté) van de braai.

De lunch bestond uit pittige en milde kip, gebakken blokjes pap, courgette en ui gebakken met knoflook en gemengde salade met feta.
Het eten was heerlijk en we kletsten gezellig met de buren en Alan en Lynsey.

Na het eten gingen de buren weer naar huis. De dochters moesten nog huiswerk maken en de oudste moest ook nog haar tas inpakken. Zij zit namelijk in een kosthuis in Nelspruit waar ze morgen om 7:30 weer op school moet beginnen. Om 5:00 zou ze vertrekken vertelde ze, haar moeder zou haar naar de Clicks in het dorp brengen en een neef van d'r zou haar dan naar Nelspruit brengen omdat hij toch die kant op moest.

Wij bleven gezellig zitten en praten over van alles en nog wat.
Rond 16:30 zouden er nog drie gasten komen, een Italiaanse familie, zij hadden om een late pick-up gevraagd omdat ze helemaal uit Swaziland kwamen rijden.

Tegen 19uur werd het diner geserveerd, voor ons was het een lunch op diner tijd.
Een dik gevulde tosti met tomaat, uit, ham en kaas. Als dessert kregen we heerlijke malva pudding.

Met gevulde buikjes liepen we even later terug naar onze tent, waar we merkten dat het niet zou koud was als voorgaande jaren. Meestal zakt het kwik hier vanaf een uur of acht om deze tijd naar zo'n graad of 8, nu was het nog een heerlijke 19 graden!
De kruik die ze in bed leggen is natuurlijk altijd lekker voor de voeten.
Het bed is hier heerlijk dus we zullen zeker lekker slapen.

Geplaatst door uhambo 16:32 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 21: zaterdag 26 augustus: Kudu Private Nature Reserve

Kudu Private Nature Reserve

overcast 24 °C

De wekker ging om 5:30, lekker vroeg. Lynsey had namelijk geregeld dat we bij het voeren van de sable antilope en de buffels mochten zijn. Aangezien het vanaf het huis, met onze auto, een klein half uur rijden naar de ingang is moest deze tijd wel.

We ontbeten dus niet, hadden wel wat provita's mee voor de trek.
Het voer wat men ze geeft is wat krachtvoer, de dieren eten natuurlijk in de bush maar om te zorgen dat het mooie, fitte en sterke dieren blijven doen ze dat.

Na de sable waren de buffels aan de beurt, daarna nog een andere groep sable. Tussendoor gingen we nog langs de neushoorns. Die laatste worden 24/7 bewaakt, hun hoorns zijn er afgehaald en toch is het stropers gelukt er een te stropen, de man van de groep. Dus op dit kunnen er ook geen dieren bijkomen omdat de enige andere man een zoon van een van de twee vrouwtjes is.
Wellicht dat ze een man gaan kopen maar daar is veel geld mee gemoeid.

Na het voeren reden we even naar Lydenburg om eten voor vanavond te halen. We hadden dat gisteren niet gedaan omdat we eerst even wilden zien of we eventueel zouden braaien. We besloten voor hetzelfde menu als gisteren. Ditmaal kochten we het bij de Pick n Pay ipv de Spar.

Weer terug bij het huis maakte ik brunch: worstjes, bacon en eggs met toast.
Daarna storten we een beetje in.
Gezien de voorspellingen die wat twijfelachtig waren en het feit dat het ons een half uur kost om het reserve te verlaten besloten we de long tom tobogan wat we wilden doen te bewaren voor een andere keer.

Ik reorganiseerde Madeleine en mijn koffer zodat alle tot nu toe vuile was met al onze aankopen en spullen die we niet meer nodig hebben in een koffer gingen en we samen uit de andere koffer leven deze laatste paar dagen.

We genoten nog van het uitzicht maar dieren zagen we helaas niet.

We sloten de dag af met weer een heerlijke winterse maaltijd en doken redelijk op tijd ons bed in.

Op de blog lukt het plaatsen van foto's helaas niet, ik verwijs daarom naar deze facebook pagina, waar je ook zonder lid van facebook te zijn de foto's kan zien.

Geplaatst door uhambo 10:46 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 20: vrijdag 25 augustus: Da Gama Dam > Kudu Private NR

Da Gama Dam > Kudu Private Nature Reserve

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

We sliepen als roosjes in het huis aan het lake. De vorige avond hadden Vusi en Harry gevraagd hoe laat we ontbijt wilden hebben en wij hadden gezegd 8:30.
Niet wetende dat we zo heerlijk zouden slapen en we dus pas tegen achten wakker werden.
Maar we waren op tijd klaar, voordeel van twee badkamers hebben.

We kregen een fantastisch ontbijt geserveerd van worstjes, bacon, gebakken champignons en tomaat en scrambled eggs.

Na het ontbijt pakten we de koffers in en zetten alles in de auto.
Na nog een laatste rondje door het huis en een laatste blik op het lake namen we afscheid van Vusi en Harry en reden weg.

De TomTom gaf aan dat we tegen 11:30 in Lydenburg zouden zijn, mooie tijd, konden we boodschappen doen en daarna Lynsey en Ronnie treffen.

We troffen elkaar in de Ocean Basket, tegenover de Spar en naast Lynsey's kantoor, ideaal dus.

Na een gezellige en lekkere lunch reden we achter Lynsey aan naar het Kudu Private Nature Reserve. Daar staar her huis wat van Alan en zijn drie broers is. Hun ouders woonden er eerst maar na het overlijden van de jongens hun vader vond hun moeder het een beetje te afgelegen. Ze woont er dus niet meer permanent maar enkel nog zo af en toe.

We kletsten nog wat met Lynsey en Madeleine en Ronnie vermaakten zich gezellig samen. Tegen 16uur ging Lynsey naar huis en maakten wij het ons gemakkelijk.

Ik kookte een heerlijke winterse maaltijd van aardappel en geroosterde groenten uit de oven met erbij boereworst. Het smaakte ons heerlijk.

Geplaatst door uhambo 20:24 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 19: donderdag 24 augustus: Pezulu > Tinkers Lakeside

Pezulu Tree House Lodge > Tinkers Lakeside Lodge

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Vanmorgen kwamen we erachter dat de bushbabies onderin onze boodschappentas, daar zitten wat cadeautjes, aankopen en wat verpakte etenswaren in, hadden gezeten.
Het doosje met verpakte provita koekjes was aangevroten en ze hadden een pakje koekjes opengemaakt en aan de vier koekjes die in de verpakking zitten geknaagd. Het zijn lieve diertjes om te zien, maar tevens grote boefjes!

Na het ontbijt pakten we de koffers in, stopten alles in de auto en programmeerden we de afslag naar de Da Gama Dam.

De rit voerde ons over de R40 richting White River. Hier staan, vooral op het eerste stuk in het gebied wat Bushbuckridge heet, veel verspreid liggende huizen. Sommige af, sommige nog in aanbouw. De mensen die hier wonen bouwen met cash, ze lenen geen geld, dus als ze weer geld hebben verdiend dan bouwen ze weer verder. Soms woont men in een deel van zo'n huis in aanbouw, soms ernaast maar vaak genoeg ook woont men er niet omdat men elders geld aan het verdienen is.

Onderweg maakten we nog een stopje om nog wat data-tegoed te kopen, een lichte lunch te nuttigen, een kaartje te kopen en gingen daarna weer verder.
Iets over enen waren we bij de afslag naar de Da Gama Dam, de TomTom had het gevonden, en gingen vanaf hier over op de instructies van de Tinkers.

Even later stonden we voor de security gate welke na ons belletje aan Andy geopend werd.
Na nog een kort stukje rijden, over een goede weg kwamen we aan bij een droomhuis.
Afgelopen mei had ik dit huis geboekt voor een klant van me, een familiegroep van 14 mensen, Andy had me toen gezegd het huis toch echt even met eigen ogen te komen bekijken als we weer in Zuid-Afrika waren, dus dat deden we nu.

Na de kennismaking en het geven van onder andere een blikje stroopwafels, kletsten we nog een tijdje gezellig met Andy.
Na een tijdje namen we afscheid en vroegen we de twee huisbewaarders/koks/huishouders Vusi en Harry, op Andy zijn advies, voor een tochtje met de boot over de Dam.
Ze vulden een wijnkoeler met ijs en deden er wat bier en een fles water in, en we gingen aan boord.

Het was prachtig weer dus het varen was super leuk.
Madeleine mocht nadat ze het had gevraagd ook nog even varen.

Terug bij het huis ging Madeleine met Vusi en Harry een potje biljarten. Ze hadden de grootste lol.
Ik genoot van het uitzicht en vergat mijn boek, zo prachtig mooi is het hier.

Harry en Vusi begonnen aan het eten: worst en steak van de braai, met erbij pap en heerlijke rode saus.
Het smaakte verrukkelijk.
Na het eten gaven we aan dat we ze niet meer nodig hadden die avond. Een kopje thee kan ik zelf wel zetten namelijk.

Tegen tien uur riep ons bed ons en we sliepen als roosjes.

Geplaatst door uhambo 21:15 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 18: woensdag 23 augustus: Pezulu Tree House Lodge

Pezulu Tree House Lodge

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

We werden weer vroeg wakker en Madeleine en ik gingen buiten zitten. Zo fantastisch mooi om stil zittend de bush te horen ontwaken!

We gingen douchen en aankleden. Hildo was op zoek naar zijn horloge en kon het maar niet vinden. We stelden van alles voor: onder het bed gevallen, in de koffer, ergens anders onder. Helaas, niets.

We gingen eerst maar even ontbijten en daarna haalde hij de hele cameratas en zijn koffer leeg maar het horloge bleef spoorloos.

Hij sprak daarna een van de rangers aan en zij zei dat bushbaby's soms wel aangetrokken worden door glanzende dingen en deze dan meenemen. Nu lag zijn horloge, met grote glimmende wijzerplaat als de maan erop schijnt, op de cameratas. En ja die kleine bushbaby's zitten op het dak en komen dan heel eenvoudig door de kieren en openingen binnen. Dus de dief is gevonden...

We hadden van te voren bij deze accommodatie geen activiteiten ingepland. Dit had twee redenen: we kunnen vanaf ons balkon dieren zien en we hadden aan het begin van de vakantie natuurlijk een overdaad aan gamedrives gehad. We hebben eerder in leuke huisjes en hutjes gezeten en bleken door de activiteiten dan amper tijd te hebben om gewoon te genieten. Iets wat we nu dus juist wel hebben gedaan. Lekker lezen terwijl je op het balkon zit en om de paar bladzijden kijk je op, of alleen maar kijken naar de dieren en je boek helemaal vergeten. Zelfs bijna vergeten om een foto te maken omdat je zo zit te genieten.

Bij onze poel hadden we vandaag bezoek van zebra's, nyala's en wrattenzwijnen.

In de middag nam een van de eigenaren ons mee om een project te laten zien waar hij mee bezig is, een tweede lodge met 24 bedden in leuke kleine stenen huisjes.
Daarna moest hij nog de waterinspectie doen en wij gingen dus mee. Er wordt hier water uit boorgaten en uit de rivier gepompt, water voor de kraan. Dit water kan je dus ook niet drinken, dat is logisch.

Tijdens dit ritje kwamen we nog giraffen, zebra's en blauwe wildebeesten tegen.

Terug bij de lodge was de zon net onder en namen we een drankje voordat het eten in de boma geserveerd werd.

Geplaatst door uhambo 7:09 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 17: dinsdag 22 augustus: Pezulu Tree House Lodge

Pezulu Tree House Lodge

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Rond 6uur werden we langzaam wakker. Er zijn geen gordijnen in de boomhut dus zodra de zon opkomt wordt het licht.

We draaiden ons nog even om en daarna gingen Madeleine en ik buiten op het balkon zitten. We kregen wat wrattenzwijntjes op bezoek voor het balkon, erg leuk!

Toen we ons wilden douchen bleek er geen water te zijn. Op weg naar de receptie kwam ik een kamermeisje tegen die het probleem zou doorgeven. De pomp moest aangezet worden en het kon tot ongeveer een half uur duren eer we weer water hadden.

We gingen daarom eerst maar even ontbijten. Terug in de boomhut namen we een douche, behalve Madeleine die een Junior Ranger Course ging doen.
Na zo'n anderhalf uur kwam ze terug, dieren hadden ze helaas niet gezien enkel sporen.

Omdat ze het erg warm had, het was inmiddels ook zo'n 32 graden, wilde ze afkoelen in het zwembad.

Na de lunch gingen we weer in onze hangstoelen op het balkon zitten en genoten we van de zon, het uitzicht, en ons boek cq iPad.

We kregen nog bezoek van zebra's, grey dykers, impala's en de bewoners van onze boomhut lieten zich zien: twee schattige bushbaby's.

Tijdens het diner in de boma kreeg Madeleine een certificaat uitgereikt omdat ze met goed gevolg de Junior Ranger Course had volbracht.

Geplaatst door uhambo 10:10 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

(Berichten 51 - 60 uit 196) « Pagina 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 .. »