Dag 16: maandag 21 augustus: JNB > Hoedspruit > Pezulu

Johannesburg > Hoedspruit > Pezulu Tree House Lodge

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Om 6:00 ging de wekker. Omdat het hotel waar we nu zaten echt meer hartje centrum zat, in de wijk Braamfontein om precies te zijn, was het advies om toch uiterlijk 7:30 te vertrekken om op tijd op de airport te zijn.
We besloten tijdens het douchen, aankleden en inpakken dat we niet in het hotel maar op de airport zouden ontbijten.

Ruim op tijd, om 7:10, waren we klaar, ons transport was ook al aangekomen en de chauffeur zei 'we kunnen gaan als jullie willen, ik moet alleen even tanken onderweg.'
We zetten de koffers in het mini-busje en namen zelf ook plaats.
Tanken kost hier altijd even wat tijd, maar we waren dan uiteindelijk toch op weg.

Onze chauffeur David zei dat hij de free-way niet zou nemen maar binnendoor en achteraf weggetjes. En hij garandeerde ons dat we ruim op tijd op de airport zouden aankomen.

We reden door diverse wijken, arm en rijk. We zagen mensen langs de straat zitten met dekens over zich heen en een klein vuurtje voor zich. We reden door wijken met villa's en een zwembad in de tuin.

Het laatste stuk moest wel over de snelweg en ons tegemoet stond het flink in de file. Ook op een andere snelweg die naast ons lag en ook richting de airport ging was het druk, op onze snelweg ging het een stuk beter.
Sneller dan verwacht waren we dus op de airport. Inchecken had ik gisteren via mijn mobiel al gedaan en ik had net zoals eerder de boarding passen in mijn wallet appje.

We dropten de bagage bij de SA-Expresss check-in balie, en gingen vlot door de security. De twee aangebroken flesjes water in mijn tas vormden geen probleem.

We bestelden bij de Wimpy een ontbijtje wat prima smaakte.
Boarden verliep vlotjes en het kleine propellor vliegtuig was al snel gevuld.

Aan boord kregen we een drankje en een snackje.

Voordat we het wisten gingen we alweer bijna landen, het was dan ook maar een vluchtje van krap een uur.

De luchthaven van Hoedspruit is geweldig! Een stijg- en landingsbaan en verder een vierkant stuk asfalt. Je loopt langs een kleine wachtruimte voor vertrekkende passsgiers en dam sta je buiten. Daar worden de koffers ook heen gebracht. Een tractor met trekker en een gesloten bakkie brengen de koffers naar het stuk stoep waar iedereen staat te wachten.
Hildo liep alvast naar Avis om de papieren in te vullen en de sleutel van de huurauto in ontvangst te nemen. Binnen 10 minuten was de bagage er en konden we deze in de auto zetten.

We programmeerden de TomTom en vertrokken. Een kleine uur later kwamen we bij de Pezulu Tree House Lodge aan.
Daar werd ons na inchecken lunch geserveerd, na de lunch deden we niets anders dan genieten van het uitzicht vanaf ons balkon in ons boomhuus, onderwijl lazen we wat of zaten we op de Ipad.

Het diner vond in de boma plaats en door het vuur was het daar erg gezellig.

Na het eten liepen we naar ons boomhuis terug en zagen we in het donker een paar impala's onder ons huisje vandaan komen. Ze dronken wat bij de wateepoel en verdwenen weer in de bush.

Het huisje heeft geen gordijnen, het is hier toch al donker tegen 18uur, dus met de bush en de sterren als uitzicht vielen we in slaap.

Op de blog lukt het plaatsen van foto's helaas niet, ik verwij daarom naar deze facebook pagina, waar je ook zonder lid van facebook te zijn de foto's kan zien.

Geplaatst door uhambo 14:08 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 15: zondag 20 augustus: Johannesburg

Johannesburg

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

We ontbeten in het hotel en vonden uit dat de hop-on hop-off bus vlakbij stopte, een leuke tour door de stad maakte en tevens een stop maakte bij het Apartheid Museum, onze bestemming voor vandaag.

We spendeerden een flink aantal uren in het museum, tussendoor lunchten we in het kleine restaurant wat erbij zit. Ook al kende ik de permanente collectie van een eerder bezoek het museum blijft een bezoek meer dan waard. De tijdelijke tentoonstelling ging over Nelson Mandela, ook erg interessant. Helaas mag je in het binnenmuseum geen foto's maken dus ik heb niet veel foto's gemaakt vandaag.

Om 15:15 hopten we weer op de bus en maakten nog een mooi ritje door de stad. Tegen 16:00 waren we weer terug in het hotel waar we wat relaxten totdat ik een appje van Heidi kreeg. Zij kwam naar ons hotel toe en we maakten een rondje op de 24e verdieping van het hotel waar de sky-bar gevestigd is.

Voor het diner belanden we in Rosebank bij The Grillhouse waar we heerlijk aten en gezellig bij kletsten.
Na het eten bracht Heidi ons terug naar ons hotel waar we op tijd gingen slapen omdat we de wekker op 6uur hadden gezet.

Geplaatst door uhambo 14:35 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 14: zaterdag 19 augustus: Cape Town > Johannesburg

Cape Town > Johannesburg

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Voor het ontbijt gingen we natuurlijk weer naar Vovo Telo. Ik koos weer voor een heerlijke home made gebakken mueslie met youghurt en vers fruit.

De koffers hadden we al bijna ingepakt voordat we gingen ontbijten. Dus het afronden ging vrij vlot. Zelfs de blikjes stroopwafels die we nog cadeau gaan geven vonden een plek in de koffer.

De koffers waren toch allenaal wel wat zwaarder dan toen we invlogen...
We reden binnen 30 minuten naar de luchthaven en het inleveren van de huurauto ging ook smoothly.

Een porter duwde de kar met onze bagage helemaal tot aan de British Airways balie. We checkten de koffers in, de bordingpassen had ik digitaal op mijn telefoon.
We waren vrij snel door de security en konden in de wachtruimte bij de gate gaan zitten.

Ruim voor inchecktijd werd er een pre-boarding call omgeroepen en we konden naar de bus die ons naar het vliegtuig bracht.
Het toestel bleek amper halfvol te zitten. Ruim voor schematijd was iedereen dan ook al binnen en we vertrokken ook ruim voor tijd.

Aan boord werd een lichte lunch geserveerd en binnen twee uur kwamen we aan op Johannesburg Airport.
De bagage was er ook vrij snel en toen was het zoeken naar onze transfer. Die was er niet. Ik belde hem dus maar, nou die had dus niet de tijden van de binnenkomende vluchten bijgehouden want hij was net pas onderweg. Na zo'n twintig minuten wachten was hij er dan eindelijk.

Na een ritje van zo'n twintig minuten kwamen we aan bij het hotel. Daar vulden we de incheck formulieren in en vroegen waarom ze ons nou drie keer gebeld hadden. Om te verifiëren was hun antwoord...
Dit hotel hadden we namelijk via een combi-deal met KLM geboekt.

Op de kamer zochten we naar een boekje met de informatie over het hotel maar vonden niets.
Ook vroegen we ons af waar het restaurant en de bar waren. De bar bleek er niet te zijn....het is namelijk een volledig Moslim hotel: geen alcohol dus. Ook niet in het restaurant wat aan de andere kant van de parkeerplaats lag. Uhm, dit had toch nergens gestaan.... want dan had ik dit hotel echt niet gekozen. Ik bedoel op mijn verjaardag wil ik wel graag een wijntje drinken...

Na wat belletjes naar Airtrade in NL en tevens ondertussen zoeken op Tripadvisor wat er nog meer in de buurt zat kwamen we op een Protea Hotel uit. Airtrade wilde ons alleen een hotel voor ruim € 500,- bijbetaling aanbieden. Dat vond ik te erg voor woorden. Ik had al gezien dat de Protea rond de € 111,- moest zitten per nacht dus met hun voorstel gingen we niet akkoord.
Na een telefoontje met het Protea hotel leerden we dat ze een kamer hadden voor ons, een family room. Omgerekend zou de kamer € 77,- kosten.
Wij togen dus naar de receptie en bestelden een taxi.

De manager kwam naar ons toe toen hij begreep dat we weer vertrokken.
Ja, bevestigde hij, hij had wel eerder gasten gehad die direct weer weg wilden nadat ze erachter waren gekomen in wat voor hotel ze terecht waren gekomen. Daarom stond er ergens op de site dat het restaurant Halal was en ook ergens dat het hotel alcohol vrij was. Dat Halal had ik wel gezien, maar dat zegt enkel wat over het vlees..

Nou ja hij begreep het wel. Men regelde een taxi voor ons en na ruim tien minuten was die er eindelijk.
We propten ons zelf en de koffers in de taxi en overbrugden de kleine 4km naar het in de wijk Braamfontein gelegen hotel.

We kregen een prima kamer op de 22e verdieping. Men vertelde ons dat zich op de 24e een skybar en zwembad was. Voor zwemmen was het wat fris, maar de zon achter Johannesburg zien zakken maakten we mooi mee onder het genot van een glaasje wijn.

Door al het gedoe had ik geen zin om te zoeken naar een restaurant in de buurt en besloten we in het hotel-restaurant te eten. Dit was meer dan prima! Men had nog een verrassing voor me. Hildo had namelijk gezegd dat ik jarig was...

Geplaatst door uhambo 22:05 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 13: vrijdag 18 augustus: Cape Town

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Voor het ontbijt wandelden we in een paar minuten naar Vovo Telo. Groot voordeel van ons hotel in de Waterfront. Voorgaande jaren zaten we steeds in een hotel bovenin Greenpoint, of Groenpunt zo je wilt. Ik wilde weer eens in de Waterfront zitten en omdat ik het reisbureau ben regelde ik dat dus ook.

Na het ontbijt hadden we een afspraak. Na de afspraak liepen we in het deel van de Waterfront dat ze nu aan het ontwikkelen zijn. Er komen twee hotels en het Mocaa museum. Ziet er allemaal al erg mooi uit. De hotels onthoud ik voor een volgende vakantie. Beiden gaan medio september open.

We liepen daarna naar het Cape Wheel. Het was mooi weer dus we zouden prima zicht hebben. Dat hadden we ook! In het wiel maak je vijf rondjes, het is het geld dus wel waard.

Omdat we toch in de toeristen-mood waren en het heerlijk zonnig weer was besloten we de hop-on hop-off bus te nemen.
We stapten bij Green Market Square uit voor de lunch en stapten daarna weer op de bus. Het was een heerlijk ritje!
Toen we weer bij ons beginpunt, vlakbij ons hotel, waren stapten we uit en gingen naar onze kamers.

We trokken lange broeken aan, het wordt snel fris als de zon weg gaat, en liepen even later weer op de waterfront.

We maakten nog een rondje, deels binnen en deels buiten en omdat het Hildo zijn verjaardag was mocht hij kiezen waar we gingen eten.
Hij koos voor San Marco, een tentje waar we in het verleden vaak geluncht en ook koffie gedronken hebben.
Het was er flink druk buiten op het terras. Er stonden heaters dus het was er prima uit te houden.

Na een heerlijke maaltijd liepen we op ins gemak weer terug naar ons hotel in de gevangenis en boven de buisibess school.

Geplaatst door uhambo 21:02 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 12: donderdag 17 augustus: Cape Town

Kaapstad

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Het hotel hebben we geboekt op basis van logies. We besloten voor de eerste ochtend het ontbijt in het hotel te nemen.
Het was niet slecht, maar morgen gaan we lekker naar Vovo Telo. Een ontbijt en lunch tentje wat we vorig jaar ontdekt hebben.

Na het ontbijt wilde Madeleine echt even naar de H&M. Op de 3e vakantiedag viel namelijk over een van haar 2 lange spijkerbroeken een restant beker chocolademelk. De broek kan nog wel gedragen worden als het moet maar een fraai gezicht is het niet.
Het gebeurde tijdens een gamedrive dus ik kon er ter plekke ook niets aan doen en ja terug van de gamedrive was het op- en ingedroogd.

In Knysna waren we bij de Ackermann, Mr.Price, Pep, Woolworths en nog een aantal winkels geweest maar bij geen van de winkels was iets naar haar gading.

Toen ze dan ook gisteren toen we naar de bioscoop gingen de H&M zag werd ze erg blij. Dus wij naar de H&M. Al snel waren de treggings die ze graag draagt gevonden.
Ze kosten R249 en zijn omgerekend ongeveer € 1,50 duurder dan in NL. Omdat er een actie liep: besteedt R300 of meer aan jeans en ontvang een korting van R100 werden ze bij aankoop van 2 of meer net weer iets goedkoper dan in NL. Met drie nieuwe broeken verlieten we derhalve de winkel.

De dames wilden nog wel even verder shoppen, en we spraken af dat we Hildo bij Melissa's, een leuk koffietentje, om 11:45 weer zouden treffen.
We neusden bij diverse winkels, kochten nog een kaartje om te posten voor een meisje van Madeleine haar school dat 6 weken in het ziekenhuis ligt, (wil je ook een kaartje sturen, stuur me een e/mail of pb voor het adres) en kwamen op de afgesproken tijd bij Melissa's aan.

We dronken wat, liepen naar het postkantoor voor een postzegel en besloten na een rondje door de haven lopen dat we weer bij de V&A Foodmarket wilden lunchen. Madeleine ging voor samosa's, ik voor een wrap en Hildo voor sushi.

We brachten onze aankopen terug naar het hotel en pakten de auto om naar een factory outlet te gaan. Ik was op jacht naar een nieuwe handtas op deze outlet gestuit, de website van de tassen was veelbelovend en er werd gemeld dat er in de outlet nog veel meer was.

De factory outlet was groot en druk. Zelfs een high-school klas meisjes liep er, een schoolreisje? Toeristen zagen we er niet.
De winkel van SoGood-Candy was snel gevonden. Er hing veel, veel van hetzelfde...vooral rugzakken en weekendtassen. Net niet hetgeen waar ik op zoek naar was. Ik sprak een van de medewerkers aan en liet een foto van een tas van hun website zien. Dat model bleek al een maand of twee in alle stoffen uitverkocht te zijn...

Ik gaf aan hier niet blij mee te zijn, noemde wat er op de website stond en vertelde dat we speciaal hiervoor naar dit deel van de stad waren gekomen.
Ze vertelde dat er nog een outlet was waar oa tassen verkocht werden en dat die van het merk Cotton Road waren en dat ik daar wellicht het model wat ik zocht zou vinden. Ik begreep half en half dat het een zustermerk oid was.
De naam van het merk kwam ne bekend voor van een schooltas die Madeleine een jaar of wat geleden had gekocht.

Zo heel veel tassen had ze niet van het merk Cotton Road maar de tassen die er stonden waren leuk. Waar er bij de andere winkel tien van dezelfde hadden gestaan stond er hier maar eentje van elk.
Na wat wikken en wegen en passen of alles wat nu in mijn tas zit er in paste een leuke nieuwe tas gekocht. Eentje met heel veel handig vakken.

We keken nog bij wat andere outlet winkels, bij typo vond Madeleine een nieuw hoesje voor haar iPad, haar huidige hoesje is niet best meer, en kocht dat van haar vakantiegeld.

Terug in het hotel relaxten we wat in een van de lounges en hevelde ik de inhoud van mijn oude tas over in mijn nieuwe tas.

Voor het eten liepen we naar de Waterfront en besloten voor Quay4 te kiezen. Helaas bieden ervaringen uit het verleden geen garanties voor het heden... in mijn inktvis zat zand! De schelpen van de mosselen van Hildo bleken deels leeg, en zijn gamba's waren meelderig en zijn vis keihard.
We melden dit aan de ober, de manager kwam daarna naar ons toe en we deden ons verhaal.
Ze zou naar de keuken om te horen wat men daar zei.

Wij bedachten ondertussen dat we ook ergens anders heen konden voor ern dessert voor de dames en nog een klein gerecht, voorgerecht oid, voor Hildo.

De manager bood ons dessert aan op kosten van het huis, Hildo vroeg of hij dan ipv dessert een voorgerecht kon krijgen en dat kon. Zo gezegd zo gedaan, wij hadden onze malvapudding en Hildo had kippenlevers in saus.

Na nog een ommetje liepen we naar ons hotel terug waar we alledrie al vrij vlot gingen slapen.

Geplaatst door uhambo 18:03 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 11: woensdag 16 augustus: Montagu > Kaapstad

Montagu > Kaapstad

all seasons in one day 17 °C
Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Na het ontbijt pakten we de koffers in en checkten uit. We gingen nog even langs Fida, Bernhard was naar een afspraak in Worcester, om afscheid te nemen.

Rond 10uur reden we uiteindelijk weg. De TomTom gaf aan dat we tegen 12uur bij de Paarl Mall zouden aankomen. Dat klopte ook precies. We dronken eerst wat bij het Wcafé van Woolworths en liepen daarna naar de juwelier.

Daar kozen Hildo en Madeleine twee Trollbeads kralen voor mij uit voor mijn verjaardag.

Daarna reden we door naar Kaapstad en checkten we in ons hotel in. We verblijven in het de Cape Town Waterfront Breakwater Lodge. Dit was vroeger ooit een gevangenis maar is verbouwd naar een hotel.

We liepen naar de Waterfront en gingen via de Blue Shed, een hal met arts en crafts, naar de V&A Market. Daar namen we een late lunch. Je haalt wat bij een van de stalletjes en loopt naar boven waar tafels en stoelen staan en gaat daar lekker zitten om het op te eten.

Na de lunch bleek het weer te regenen. Het was vandaag op en af met de regen. Aangezien ze het echt nodig hebben klagen we niet. In elk geval maakten we daarom een kleine ronde binnen. We gingen langs de bioscoop om te checken of en hoe laat de film Krotoa draaide.
Deze draaide om 17:30 en aangezien we laat geluncht hadden leek deze tijd ons perfect. We gingen even terug naar het hotel om oa de gekochte fudge terug te brengen.

We gingen terug en kochten kaartjes en liepen nog even rond voordat we de zaal in gingen. Net zoals in Nederland flink wat reclame en trailers voordat de film echt begon.

Het was een erg mooie film! Engels ondertiteld want grotendeels Afrikaans gesproken. Het verhaal gaat over een Khoisan meisje wat eerst dienstmeisje is bij Jan van Riebeeck en later zijn vertaalster bij onderhandelingen wordt.

Ze trouwt later met een dokter, een Nederlander, en krijgt met hem drie kinderen. Hij wordt gouverneur van Robben Eiland, zij vindt het daar vreselijk en raakt nog meer aan de drank. Haar man sterft op een van zijn expedities, voor Krotoa is er geen reden om op Robben Eiland te blijven en de nieuwe gouverneur stuurt haar terug naar het fort. Haar kinderen worden naar Mauritius gestuurd omdat ze niet geschikt zou zijn om ze op te voeden ivm haar drinken.

Tijdens een diner met diverse belangrijke mensen die de gouverneur heeft uitgenodigd komt ze in haar Khoi kleding binnen, ipv de jurk die haar gegeven was, en geeft ze haar kijk op de afgelopen jaren weer. Ze spreekt volgens de gouverneur met bezeten tong en wordt afgevoerd en naar de gevangenis op Robben Eiland gestuurd. Daar zal ze uiteindelijk op 32-jarige leeftijd overlijden.

Na de film, het was inmiddels donker buiten en overal zag het er gezellig uit door alle lichtjes die branden, aten we een licht diner.

Geplaatst door uhambo 16:59 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 10: dinsdag 15 augustus: Montagu (Mimosa Lodge)

Montagu (Mimosa Lodge)

all seasons in one day 18 °C
Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Na een goede nachtrust in de altijd fijne bedden van de Mimosa Lodge genoten we van een lekker ontbijt.

We besloten naar de Guano Caves, net buiten Montagu, te gaan.
Daar aangekomen bleek dat er vandaag precies een tour was en die zou over enkele minuten starten. Prima! Snel het zogenaamde indemnity formulier ingevuld en getekend en we waren er klaar voor.

Na eerst een inleidende video over de grot en de vier verschillende soorten vleermuizen die er wonen gezien te hebben, gingen we op pad.
In een kar die aan een tractor vastzat werden we in een klein half uur naar de voet van de grot gebracht.

Vanaf daar was het klimmen over rotsen naar boven tot aan de opening van de grot. Toen nog drie metalen trappen en nog wat houten paden en trappen op en we waren er. Het was trouwens flink warm in de grot, ergens tussen de 25 en 31 graden en een flink hoge luchtvochtigheid.
Aangezien het winter is zijn de vleermuizen in winterslaap en omdat het dieper en hoger de grot in nog warmer is, zeker nog een graad of 3, zijn ze daar heen getrokken.

Met de zaklamp van de gids konden we nog wel een paar vleermuizen zien die niet helemaal diep de grot ingetrokken waren.

Terug ging het weer over de rotsige paden en in de tractor met kar naar het beginpunt.

Er zijn ook een paar kleine zwembaden bij het complex en Bernhard had geregeld dat wij toegang hadden hiervoor. Deze vier zwembaden, waarvan er in dd zomer 2 verwarmd zijn en in de winter maar 1, zijn eigenlijk alleen voor mensen die er ook slapen en niet voor daggasten. Het was super rustig, we waren de enigen! Madeleine maakte dus lekker een paar rondjes in het verwarmde zwembad. Mij te koud met een lucht temperstuur van slechts 16 graden. Ik zat prima onder het afdak, het begon ook nog te miezeren, met mijn ereader.

Na een tijdje kregen we trek, het liep ook al tegen twee, en dus togen we terug omdat daar het restaurantje zit.

Na de lunch maakten we nog een rondje door de rabbit-zoo die er ook bij is, Madeleine had twee zakjes konijnenvoer gekocht, en we voerden derhalve de konijnen. Zagen nog een superklein konijntje welke gisteren geboren was.

Bij thuiskomt bij de Mimosa Lodge maakten Madeleine en ik nog een klein rondje door het dorp en kochten wat souvenirs.

Om 17uur gingen we met Bernhard mee om te kijken naar het wijn-proeflokaal en restaurant welke ze aan de rand van het dorp aan het opzetten zijn. Helaas zijn ze met de toegangswegen naar en rond Montagu bezig en kan je er dus niet echt goed komen, derhalve heeft hij de opening ervan ook opgeschort.

Weer terug gingen we voor pre-dinner drinks naar hun huis en iets over zevenen gingen we naar de Lodge voor het diner.

Na diverse pogingen het probleem van de foto's te verhelpen heb ik het even opgegeven.
Ik heb inmiddels begrepen dat mijn post op de Uhambo Facebook pagina ook zichtbaar zijn voor niet Facebook leden.
Dus voor foto's verwijs ik daarheen: https://m.facebook.com/uhamboZA/

Geplaatst door uhambo 16:51 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 9: maandag 14 augustus: Sedgefield > Montagu (Mimosa)

Sedgefield > Montagu (Mimosa Lodge)

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Na ons ontbijt deden we de afwas, pakten de koffers in en laadden de auto in.
We reden even langs de makelaar om de huur van het huisje te betalen. Het huis is namelijk eigendom van een zus van een van de eigenaren van het makelaarskantoor.

Daarna reden we nog even langs Dave & Irene om, zoals we altijd doen, ons restant houdbare boodschappen te brengen. Daar is ze altijd blij mee.

We programeerden de Mimosa Lodge in Montagu en de TomTom gaf aan dat we daar om 13:19 zouden aankomen.
Mooie tijd om dus te lunchen bij de Padstal van R62 als je Montagu binnenkomt.

We maakten onderweg nog een korte stop bij Alcare, de producent van Aloë Vera producten en kochten voor de oma's een handcreme. De bermen staan hier bij Albertinia ook vol met Aloës.

Vlak voor Montagu zijn weg-werkzaamheden maar we hadden geluk bij de 'stop & go'. Onze baan had 'go' dus we konden doorrijden. Anders hadden we tot 20min kunnen wachten.

We lunchten heerlijk bij de Padstal en gingen daarna naar de Mimosa Lodge.
We maakten het ons comfortabel en maakten iets later een wandelingetje door het dorpje.

Ondertussen had ik van Fida een appje gehad dat ze ons om 18:30 bij hun verwachte voor pre-dinner drinks.

We kletsten wat bij, deelden cadeautjes uit: oa het boek 'op reis door Nederland/Exploring the Netherlands' voor de jongens. De jongste van de twee jongens ging er meteen in bladeren en was er zeer mee in zijn sas. Madeleine kreeg een superleuke handtas van hen.
Daarna gingen we gezellig uit eten bij een restaurant twee straten verderop.

Geplaatst door uhambo 22:05 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

Dag 8: zondag 13 augustus: Sedgefield

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

De zon staat om 7uur al aan de hemel en met de dunne en vaak lichte gordijnen die je in self catering huisjes vaak tegenkomt ben je dan dus echt al wel wakker...

Na het ontbijt besloten we daarom ook nog even lekker wat te relaxen in ons huisje, respectievelijk lezen, tekenen & iPadden en televisie kijken.

Na het kaartenboek bestudeerd te hebben besloten we naar de Eastern Head van Knysna te gaan. Het Western Head bevat de plaatsjes Belvidere en Brenton en het Featherbed Nature Reserve en is door de bosbranden vreselijk getroffen. Het groene bos van de Featherbeds is helaas een bruine berg geworden. De Eastern Head is niet noemenswaardig getroffen.

Onderweg wipten we even bij Bamboo The Guesthouse aan om te kijken hoe het met Jaynie en Gordon ging. Jaren geleden hebben we daar een nacht verbleven en sindsdien hebben ze uitgebreid en is hun tuin nog tropischer, voller en weelderiger geworden.

Na aankomst bij de Eastern Head wandelden we naar een klein uitzichtpunt en lunchden daarna bij het Eastern Head Café met uitzicht op de toegang tussen de twee Heads en op het Featherbed Nature Reserve.
Daarna reden we naar de top van het Eastern Head en wandelden ook daar naar wat mooie uitzichtpunten.
Op de terugweg maakten we nog een korte stop op Leasure Isle en bedachten dat we hier in 1999 voor het eerst kennis hadden gemaakt met Knysna.

Terug in Sedgefield vulden we onze 5liter waterfles bij de supermarkt voor wel ZAR 6,- (€ 0,37) bij en reden nog een keer naar Cola Beach omdat Madeleine graag wilde pootje baden.
Bij thuiskomst had ze nog niet genoeg van water en ging nog even zwemmen in het privé zwembad van het huisje. En dat met 14 graden! Gevoelstemperatuur ietsje warmer naar nog steeds geen tropische temperaturen!

We aten vanavond wederom spaghetti, de hoeveelheid saus die ik de eerste avond had gemaakt was zoveel dat ik het restant had ingevroren. Makkelijk koken dus!

Geplaatst door uhambo 13:05 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (1)

Dag 7: zaterdag 12 augustus: Sedgefield

Sedgefield

Bekijk South Africa 2017 op uhambo's reiskaart.

Wild Oats Farmers Market dag vandaag. Denk Pure Markt maar dan met voornamelijk locals die er komen om te ontbijten en er daarna hun biologische boodschappen doen.

Al jaren gaan wij hier op zaterdag heen, de laatste paar jaar spreken we dan met Irene op de markt af en trakteren we haar op een ontbijt.
Na het ontbijt kletsen we nog even en zij gaat dan weer snel terug naar David. Hij is ziek en ze wil hem niet te lang alleen laten als het niet perse nodig is.
Ook dit keer spraken we op de markt af, om 8:30, de afgesproken tijd, kwamen we aanlopen en zij stond ons al op te wachten aan het begin van de markt.

Madeleine ging voor haar pannenkoeken, Hildo voor zijn English breakfast en Irene en ik gingen voor een kom granola met vers fruit en yoghurt. Deze was heerlijk! Madeleine scoorde daarna ook nog een cupcake.

Nadat we afscheid hadden genomen van Irene gingen wij eens rondlopen om inkopen te doen.
We kochten een boereworst, een net kleine aardappeltjes en twee stronkjes puntige broccoli.
Verder kochten we nog een kekker brood en wat fudge.

Daarna liepen we naar de craftsmarkt die ernaast zit en daar scoorden we een leuk uit hout gesneden stokstaartje. Madeleine kocht er een sleutelhanger van supergirl en een portemonee.

Toen liepen we naar de laatste markt, de Scarab craft markt en zagen standhouders die we er al ruim 12 jaar zien. Ooit kochten we bij de ene een jurkje welke Madeleine op haar 2e verjaardag droeg (http://madeleinekrook.nl/M196.htm), bij een andere kochten we meermalen handbeschilderde t-shirts (http://madeleinekrook.nl/M181.htm) die ook na veel dragen en wassen erg mooi bleven.

We brachten de boodschappen naar ons huisje en gingen daarna eens op Cola Beach kijken. Een wijk in Sedgefield die in de duinen achter het strand ligt en waar wij ons stukje grond hebben.
Een tweetal bomen hing vol met nesten van de yellow weaver bird. Mooi gezicht om te zien hoe sommige vogels druk bezig waren nieuwe nesten te maken, danwel bestaande nesten op te lappen.

Voor de lunch reden we naar Knysna war we bij de Freshline Fisheries aten. Hier gaat de verse vis zo uit de vitrine de keuken in. Het is namelijk tevens een vishandel en visgroothandel.

Op de terugweg reden we via Buffelsbaai en maakten daar nog een wandeling. Daarna reden we nog weer even langs Cola Beach omdat Madeleine graag nog even wilde pootjebaden.

Bij thuiskomst was de afwas aan de beurt en daarna kon er gekookt worden. De worst, aardappeltjes en broccoli gingen er wel in

Geplaatst door uhambo 22:55 Gearchiveerd in Zuid-Afrika Reacties (0)

(Berichten 61 - 70 uit 196) « Pagina .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 .. »